Analys: Volvo XC40 P8 Recharge – ”En Volvo i hjärtat med fantastisk design”

2021-08-30 12:45  

EUROPAINDEX. En viktig milstolpe och den första riktiga elbilen. I fjol kom äntligen Volvo XC40 med tillägget P8 Recharge ut på marknaden. Så vad tycker den europeiska pressen om modellen?

”En viktig milstolpe för oss. Vi har ju pratat länge om att elektrifiera bolaget. Det känns väldigt skönt att vara klar med den första”, sade vd Håkan Samuelsson, när Volvo lanserade XC40 som elbil.

Det var 2019. Året efter kom bilen ut på marknaden och när Ny Teknik testade modellen på västkusten var omdömet gott – med brasklapp för att 700 000 kronor innebar att den här Volvon inte var något för vanliga Svenssons.

Vid långresor imponerar dock bilen inom fler aspekter, även om räckvidden vissa gånger kan kännas lite kort.

Men när man inte har på sig de svenskfärgade glasögonen… hur bra är då elmaskinen från Hisingen?

Elbils-kliché

När det rör utformningen så är Volvos första elbil ett väldigt försiktigt kliv. Det är inte BMW-utsvävningar á la I3 här inte. Nej, det ser ut som vilken annan XC40 som helst – så när på en iögonfallande detalj.

”Volvos designavdelning har använt elbils-klichén att slå på en blank panel i hålet där grillen normalt sitter – det ser lika attraktivt som att sätta en skärm framför öppna spisen”, är the Telegraphs omdöme.

Bortsett från det är det dock en hel del lovord om just interiör, komfort och kvalitetskänsla.

XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars

”En av fördelarna med XC40 har alltid varit komfort och denna Volvo är inget undantag. Ljudisoleringen är fantastisk och fjädringen är även den av hög kvalitet som får små hål och asfaltskador att ”försvinna”, skriver italienska Al Volante.

XC40 Recharge är den första Volvon med Googles system som grund för hela infotainmentupplevelsen. Och detta är något flera media lyfter fram som en stark punkt.

”Här har man blandat Google Maps och Google-assistenten, som används i miljontals mobiler, med igenkännbara Volvo-element – och det fungerar otroligt bra”, skriver Parkers.

”Framförallt är det den intuitiva röststyrningen via Google Assistant samt den oöverträffade navigeringen via Google Maps som får andra biltillverkares system vi testat att förefalla gamla”, skriver Auto Zeitung.

Bra på dåligt underlag

Att Google-delen lovordas är en sak, men vad tycker man om körkänslan nere på kontinenten? 

Franska Le Guide de la Auto beskriver att XC40 är en trygg vinterbil där fyrhjulsdriften oavsett om det är torrt eller snöigt underlag levererar förtroendeingivande.

”Även när du stampar på den högra pedalen på en snötäckt, dåligt asfalterad väg har fordonet utmärkt grepp”.

I Tyskland har Auto Bild testat Volvon i allt från terrängens lervälling till Autobahn-hastigheter. Överlag får den gott betyg, men i ett moment blir det plump i registret – över kullersten anser tidningen att det bullrar rejält.

Insidan av en Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Felix Björklund

Holländarna på Autoweek skriver att den eldrivna XC40:n har köregenskaper som andra Volvos, lite avlägset men mycket förutsägbart. De förklarar det som att bilen hänger med även när det svänger, men utan att det ska ge föraren någon speciell körupplevelse.

”Förutom när gaspedalen trycks i mattan eftersom accelerationen är snudd på lustig. Ingen förväntar sig att den här kompakta suven ska dra iväg så snabbt. Och det är kul, även om det sällan lär vara användbart.”, skriver de.

Även Der Spiegel är inne på samma spår.

”Starten för XC40 är imponerande vid varje trafikljus, men är samtidigt märklig malplacerad i denna extremt tysta och bekväma bil som är begränsad till en toppfart på 180 km/h”.

”En riktig Volvo i hjärtat”

I Europaindex får Volvo XC40 P8 Recharge en poäng på 76,55 (baserat på 18 källor). Överlag anser medierna att Volvo lyckats väl i att få fram en komfortabel och högst användarvänlig bil. Googlesystemet är ett stort plus – och så är även den oväntade prestandan.

Däremot så blir det lite törnar när det kommer till räckvidd – och pris.

Auto Bild skriver som slutsats: 

”XC40 P8 Recharge är en riktig Volvo i hjärtat med fantastisk design, kvalitet och hög komfort. Detta kompletterat av en kraftfull eldrivlina”.

Brittiska Top Gear är även de imponerade av vad Volvo har snickrat ihop.

”I batterielektrisk kostym så förstärks XC40:s goda attribut, genomtänkt paketering, komfort och design, med en anmärkningsvärd förstärkning av prestanda och körbarhet. Precis som Tesla 3 är XC40 P8 ett snudd på oemotståndligt argument för elektrifiering”.

”Den här Volvon är en av de finaste elbilarna på markanden, men i sin First Edition-tappning är den helt enkelt för dyr”, summerar Daily Mirror.

Europeiska mediernas betyg

Av 18 medier får Volvo XC40 P8 Recharge ett poängsnitt om 76,55. Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Fakta Volvo XC40 P8 Recharge

Pris: från 699 000 kr

Pris testbilen: ca 750 000 kr

Drivlina: Dubbla elmaskiner

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Max vridmoment: 660 Nm,

Acceleration 0-100 kM/h 4,9 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 78 kWh (75 kWh netto)

Räckvidd: upp till 418 km

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Ombordladdare 11 kW

Officiell förbrukning: 0,22 kWh/km

Förbrukning undr test: 0,26 kWh/km

Vikt: 2 188 kg

Bagageutrymme: 414 liter, 1 290 liter med fällda säten.

Frunk: 31 liter

Max dragvikt: 1 500 kg

Ny Teknik

Mer om: Europaindex

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt