Analys: Kia E-niro – ”Lång räckvidd – utan att det kostar skjortan”

2021-10-18 13:38  
Foto: Kia

EUROPAINDEX. En pionjärmodell som etablerat Kia i elbilssegmentet. E-niro är en kompakt crossover som kombinerar ”premiumräckvidd” med en mer överkomlig prislapp. Är det tillräckligt för att imponera i Europa?

När Kia E-niro lanserades 2018 var tillverkaren övertygad om att det skulle bli början på ett nytt kapitel. 

– Vi kommer att sälja flest elbilar av alla märken i Sverige, det är jag helt övertygad om, sade Peter Himmer, vd för Kia Motors Sverige vid lanseringen.

Skälet till att man var så säker var att bilen kunde sägas ha ”Tesla-räckvidd till halva priset". När Ny teknik provkörde bilen var slutsatsen att den absolut var en kandidat värd att titta närmare på.

Ett par år har gått och bilen har uppdaterats, men trots att konkurrensen hårdnat är E-niro fortfarande relevant. I Sverige har modellen en pallplats i elbilsracet 2021. Men det är här – hur ser det ut nere i Europa. Vad tycker bilexpertisen om den koreanska modellen?

Designmässigt valde Kia att tona ner ”elektrifieringen” och göra E-niro snudd på likadan som sina syskon med förbränningsmotorer. Ett beslut som kanske gör att få testare tyckte bilen var wow, men samtidigt inget som fick dem att avskriva bilen helt när den kom. Dock börjar det synas att modellen inte är av senaste snitt menar flera.

”När det kommer till utseende så saknar bilen en del av schvungen i jämförelse med crossovers i samma prisklass”, skriver Carwow.

Andra tycker att ”åldern börjar synas” och brittiska Autoexpress är en av de tidningar som menar att uppdateringen förra året inte var nog.

”E-niro må vara praktisk, men interiördesignen (och exteriören) skulle behöva en uppdatering. Den börjar kännas gammal nu, trots en ansiktslyftning förra året”, skriver Auto Express.

Läs mer: Analys: Lynk & Co 01 – ”Överträffar sina Volvo-rötter”

"Är den kul att köra? Inte särskilt"

Men man ska ju inte döma en bok efter dess omslag som man säger. Hur är då en E-niro att köra. Har den egenskaper man som äventyrslysten förare efterfrågar? Brittiska Car anser i varje fall inte det.

”Är den kul att köra? Inte särskilt. Det finns ett sportläge som gör styrningen tyngre. Men det är begränsat med grepp och chassit tillåter inte någon entusiastisk körning. […] Den är inte heller särskilt komfortabel vilket är vårt största gnäll på bilen”.

Det går lite stick i stäv med vad flera recensenter anser i Frankrike. 

”Kia har gjort ett bra jobb med hur de dämpar E-niro. Den är varken för fast eller mjuk och man har dragit full fördel av att ha satt batterierna i golvet. Bilen är aldrig obekväm och för en suv är den överraskande kursstabil”, skriver de på Caradisiac.

”Det är inte ett motorvägsdjur, och då särskilt inte något för autobahn. Men chassit är som helhet fantastiskt. Bilen är tydligt inriktad mot komfort, men är inte klumpig för det. Visst är den tung, men trots det finns det en känsla av smidighet och direktstyrning. Så vi tycker det är en trevlig kompromiss”, skriver franska Autoplus.

Som ovan nämnt var ju god räckvidd till överkomligt pris en av Kias stora dragare. Och tittar man på vad experterna lyfter fram är det just detta man slår ner på. Men kommer E-niro så långt som utlovat?

”Goda 400 kilometer är absolut inga problem med en normal körstil – och de som bara kör i lägre hastighet i städer kan förvänta sig mer”, skriver tyska bilorganisationen ADAC efter utförligt test.

Läs mer: Analys: Model Y – ”Tesla bryr sig inte om stil”

Summerat

När man tittar på Europaindex så får Kia E-niro 85,19 poäng (baserat på 24 källor). Det snudd på samtliga experter hamnar i är att den koreanska tillverkaren lycktas väl i balansen att erbjuda en praktisk elbil med lång räckvidd – utan att det kostar skjortan. 

”Kia E-niro är en mycket bra kompromiss mellan kvalitet och pris” skriver franska Le Nouvel Automobiliste.

”Kia E-niro är. Trots små detaljbrister, en solitt tillverkad, rymlig, ekonomisk och smidig elbil. Den är lämplig både som familjebil – och som första och enda fordon”, skriver tyska Auto motor und sport.

Brittiska What Car? har fler superlativ i sin summering och menar att bilen trots ett tuffare konkurrensklimat håller måttet.

”Kia E-niro lyckas med tricket många nyare elbilar har misslyckats med. Det är inte bara en fantastisk elbil med lång räckvidd – det är även en bra bil totalt sett. Du får enorm praktikalitet, bra prestanda och komfortabel färd, städat beteende och god nivå på utrustning”, summerar de.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Kia E-niro ett samlat betyg på 85,19 poäng (baserat på 24 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt