Premium

Analys: Det här innebär jätteaffären i fordonsindustrin

Fusionen skapar världens fjärde största bilkoncern. Sammanslagningen av PSA och FCA kan driva på elektrifiering – men en del av märkena har inte framtiden för sig, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Publicerad

Det kan sägas vara kulmen på ett arbete Sergio Marchionne på Fiat inledde för flera år sedan. Marchionne var övertygad om att märket var tvunget att hitta ett samarbete och alliera sig för framtiden. 2012 köpte Fiat en majoritet i Chrysler och bildade FCA – Fiat Chrysler Automobiles. De följande åren flirtade Sergio Marchionne friskt med andra men utan att få napp.

Tragiskt nog avled den färgstarke italienaren i sviterna av en misslyckad axeloperation 2018, men hans idé om sammanslagning levde vidare. Under 2019 meddelade bolaget först att det ville slå sig samman med Renault, som dock tackade nej.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här