Analys: Det här innebär jätteaffären i fordonsindustrin

2021-01-05 15:07  

Fusionen skapar världens fjärde största bilkoncern. Sammanslagningen av PSA och FCA kan driva på elektrifiering – men en del av märkena har inte framtiden för sig, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Det kan sägas vara kulmen på ett arbete Sergio Marchionne på Fiat inledde för flera år sedan. Marchionne var övertygad om att märket var tvunget att hitta ett samarbete och alliera sig för framtiden. 2012 köpte Fiat en majoritet i Chrysler och bildade FCA – Fiat Chrysler Automobiles. De följande åren flirtade Sergio Marchionne friskt med andra men utan att få napp.

Tragiskt nog avled den färgstarke italienaren i sviterna av en misslyckad axeloperation 2018, men hans idé om sammanslagning levde vidare. Under 2019 meddelade bolaget först att det ville slå sig samman med Renault, som dock tackade nej.

I stället skakade Fiat hand med Groupe PSA, där Peugeot, DS och Citroën ingår.

Den 4 januari 2021 hade både PSA:s och FCA:s aktieägare godkänt sammanslagningen och affären förväntas vara i hamn den 16 januari.

Vad innebär sammanslagningen?

Det här vet vi:

  • Det nya namnet blir Stellantis, som ungefär betyder ”lyser med stjärnor”.
  • Koncernen utgörs av 14 stycken bilmärken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram samt Vauxhall.
  • Sett till storlek kommer man skapa den fjärde största bilgruppen i världen, i Europa kommer de att vara näst störst med runt 20 procents marknadsandel.
  • Huvudsäte blir Nederländerna.
  • Ny chef blir tidigare PSA-chefen Carlos Tavares.
  • Fusionen ska vara fullt genomförd mot slutet av 2021. Förväntningarna är att synergieffekterna av sammanslagningen årligen ska genera 5 miljarder euro.

Vad innebär affären för bilkunderna och de enskilda märkena?

Tittar man på vilka positiva effekter sammanslagningen kan ha så är elektrifiering av FCA något som står högt upp på listan.

PSA har lanserat både elbilar och laddhybrider med framgång – och att dela plattformen med fler märken gör ju att kostnader kan spridas och priserna pressas.

För kunder kan det även framgent bli så att verkstads- och serviceutbudet blir bättre. En större koncern som får hantera fler kunder har möjlighet att ge en bättre ägarupplevelse i form av tillgänglighet och lägre servicekostnader.

Läs mer: Kartläggning: Vem bygger batterierna till elbilen?

Officiellt har Stellantis sagt att inga fabriker ska stängas och att inga märken läggas ner, men det betyder samtidigt inte att några garantier kan lämnas kring detta.

Tittar man på floran av märken så känns det onekligen som att ett par av dem inte har framtiden framför sig. Exempelvis har Lancia endast närvaro i Italien och inga nya modeller är planerade.

Vauxhall, den brittiska versionen av Opel, är beroende av hur Storbritanniens relation med EU fortlöper, och märket kan drabbas negativt .

Vidare är Abarth och Maserati att benämna som nischmärken – och om vi tittar på DS (en avknoppning från Citroen) samt Alfa Romeo så är deras modeller inte fordon som säljer stora volymer.

För oss européer är inte heller Dodge, Ram eller Chrysler något som har stor närvaro på marknaden.

Felix Björklund

Mer om: PSA FCA

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt