Stjärnor som äter planeter vässar jakten på en ny jord

2021-09-13 08:00
Kannibalismen lämnar avslöjande kemiska spår i stjärnans ytskikt, bland annat i form av järn och litium. Foto: M. Garlick/University of Warwick/ESO

Enligt en ny studie har 20–35 procent av sol-lika stjärnor i binära system ätit upp sina egna planeter. Det innebär att astronomer lättare kan sålla bort de ogästvänliga platserna i jakten på en jordlik planet.

Astronomer har länge frågat sig varför de två stjärnorna i vissa binära system uppvisar olika kemiska profiler. Det astronomiska observatoriet i italienska Padua har tittat på 107 binära system där stjärnorna delar egenskaper med vår sol. 74 par hade en matchande kemi medan 33 visade påtagliga skillnader avseende koncentrationen av järn.

En förklaring till det senare fenomenet kan vara tidigare okända oregelbundenheter i de moln som stjärnorna har bildats ur. Astronomerna tror dock att en mer sannolik förklaring är att stjärnorna har slukat sina egna planeter. Deras studie, som är publicerad i Nature Astronomy, sägs presentera starka bevis som pekar mot detta.

Läs mer: Hubble fångar ”lasersvärd” på bild – det här handlar det om egentligen

Kannibalismen lämnar avslöjande kemiska spår i ytskiktet, bland annat i form av järn och litium. Enligt det italienska observatoriet kan man avläsa den avvikande signaturen hos 20-35 procent av stjärnorna i ”sol-kategorin”.  Det innebär att en tämligen stor andel av systemen genomgår en kaotisk process som ger dem en annan arkitektur än vårt solsystem.

Den kemiska sammansättningen påverkar temperaturen, och ju hetare stjärnor är, desto mer sannolikt är de planetätare.

Forskarna tror att deras arbete kan ge nya kunskaper om sjärnsystemens evolution och därmed öppna vägen för att mer effektivt kunna plocka ut lugna system som arrangerar sina himlakroppar i stabila banor, och förhoppningsvis hitta jordlika planeter.

Mer om: Rymden Solen