Ryggsäcken som är en flygmaskin

2010-03-08 13:53  
På en tank kan man flyga 50 kilometer. Foto: Martin Aircraft

Ett företag i Nya Zeeland säljer flygmaskiner som hängs på ryggen till privatpersoner.<br></br> I maskinens hemland krävs ingen flyglicens.

Den stora sensationen vid invigningen av olympiska spelen i Los Angeles 1984 var raketmannen.

Plötsligt dök han upp i luften ovanför stadion och flög ner för landning. Med en raketmotor på ryggen.

Sedan dess har flera företag försökt att utveckla så kallad jetpacks för kommersiellt bruk, utan några större framgångar.

Men nu har företaget Martin Aircraft i Nya Zeeland presenterat en modell som ska serietillverkas och säljas till privatpersoner.

Till skillnad mot de flesta tidigare jetpack har deras flygmaskin ingen raketmotor. Den flyger istället med hjälp av två nedåtriktade propellrar som drivs av en bensinmotor på 200 hästkrafter. Med full tank kan Martin Jetpack lyfta till 2 400 meter och kunna flyga 50 kilometer med hastigheten 100 km/h.

I Nya Zeeland krävs ingen pilotlicens för att flyga jetpack. Men den som köper en maskin från Martin Aircraft måste ändå åka till Nya Zeeland för att utbildas av företagets instruktörer.

Serietillverkningen ska starta senare i år och enligt planerna ska omkring 500 maskiner produceras per år. Men redan nu kan man beställa sin flygmaskin som ska kosta omkring 500 000 kronor.

Den som inte vill punga ut med en halv miljon kan ändå få testa hur det känns att vara en fågel. Ett evenemangsföretag i Nya Zeeland annonserar om provflygningar för privatpersoner.

Men ”turistflygningar” kommer bara att göras på någon meters höjd med maxhastigheten 10 km/h, skriver nyhetstjänsten 3 News.

Den här typen av flygfarkost är ännu inte klassad i Sverige. Transportstyrelsen kan därför inte idag ge något besked om den får användas eller eventuellt licenskrav.

(Texten uppdaterad 8/3 kl. 15:23 om användning i Sverige)

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt