Genombrottet: Forskare har hittat syrgasmolekyler i främmande galax

2020-02-21 14:59
Galaxen Markarian 231 upptäcktes för första gången 1969. Ny forskning visar att det kan finnas syrgasmolekyler (O2) där. Foto: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration och A. Evans (University of Virginia, Charlottesville/NRAO/Stony Brook University)

För första gången har forskare hittat syrgasmolekyler bortom Vintergatan. Det öppnar för ny kunskap om vilken roll syre har spelat för universums utveckling.

Syre är avgörande för vårt eget liv på jorden. Här brukar syreatomerna bindas ihop två och två till syrgasmolekyler, O2. Men bortom Tellus och framför allt Vintergatan är det inte alls lika självklart att det är så, även om det finns gott om syre i universum.

Nu har forskare för första gången hittat tecken på att det kan finnas syrgasmolekyler i en galax bortom vår egen, nämligen Markarian 231 som ligger 581 miljoner ljusår från Vintergatan, berättar Vice.

Upptäckten kan få stor betydelse för vår förståelse av syrets betydelse för planeternas, stjärnornas, galaxernas och livets utveckling, enligt tidningen.

Läs mer: Nya bilden av solen är den mest detaljerade någonsin

För att göra det här fyndet har forskarna använt sig av markbaserade radioobservatorier, det 30 meter höga Iram-teleskopet i Spanien och Noema-interferometern i Frankrike.

Tyvärr tycks syret i Markarian 231 inte öppna för att upprätthålla mänskligt liv i galaxen. Vi kan andas luften på jorden eftersom syret är blandat med rätt proportioner av andra slags molekyler, framför allt kväve. Så är inte fallet där.

Studien har publicerats i The Astrophysical Journal.

Ania Obminska