Från megasuccé till konkurs på två år

2011-05-31 10:12  
Nu vill spikmattemogulen Om Mokshananda, aka Jonathan Hellbom, erövra världen med nya mattor efter konkursen. Foto: Scanpix

Här är historien hur företaget bakom årets julklapp på två år gick från närmare 100 miljoner kronor i omsättning till konkurs och stora skatteskulder. Nu har ägaren dock köpt upp osålda spikmattor och planera att erövra världen med sin spikmatta.

  Handelns utredningsinstitut utsåg spikmattan till årets julklapp 2009. Räkenskapsåret 2008/2009 omsatte Om Mokshanandas bolag 95 miljoner kronor och han siktade på att omsätta över 200 miljoner kronor på att sälja sin spikmatta.

I dag är hans bolag försatt i konkurs och bolaget har stora skatteskulder, skriver DI.

– Jag är egentligen inte affärsman, jag är en yogi”, säger Om Mokshananda till DI. 

Om Mokshananda, som tidigare hette Jonathan Hellbom, tjänade miljoner på spikmattan och bolaget gjorde en vinst på 34 miljoner kronor och han och hans mamma tog ut nio miljoner kronor i utdelning från deras bolag Team Shakti innan raset.

Mo Mokshananda tjäna en del pengar på årets julklapp – spikmattan - som enligt honom sålts i över en halv miljon exemplar.  

– Jag blev inte så rik, men jag har lite cash, säger han till DI.

Succén varade inte så länge. Marknaden för spikmattor blev mättad i Sverige.

Räkenskapsåret 2009/2010 hade omsättningen rasat till 14 miljoner kronor och förlusten var större än omsättningen, över 15 miljoner kronor.

Än värre för Om Mokshananda var när Konsumentverket anmärkte på bolagets marknadsföringsmetoder. Konsumentverket kritiserade Team Shakti för att bolaget påstod i sin marknadsföring att spikmattan bland annat skulle kunna bota sjukdomar som depression, artros och KOL.    

Stockholms tingsrätt dömde i maj i år också Mattkometen (tidigare Team Shakti) till en halv miljon i böter för vilseledande marknadsföring.

Bolaget hade då redan stora obetalda skatteskulder på 7,5 miljoner kronor och en konkursansökan hade lämnats in. Då var dock Om Mokshananda inte i Sverige, enligt DI.  

– Jag kände att det blev för mycket affärer, säger Om Mokshananda som åkte till Indien för att utöva yoga, enligt DI.

Han börjar dock om med ett nytt bolag med sin mamma. De har köpt upp osålda spikmattor och ska utvidga affärsidén.

– Det blir nya tag, det var därför jag kom hem igen från Indien. Nu är det dags för steg två, att ta spikmattan till hela världen, säger han till DI.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer