Flygbrädan är på riktigt

2016-05-02 13:46  
Under rekordflygningen med Flyboard Air steg Franky Zapata till 50 meter och körde som snabbast 50 km/h. Foto: Guinness World Records

Guinness World Records har bekräftat att Flyboard Air inte är någon bluff.

I mitten av april dök en video upp på Youtube som många trodde var en bluff. Den påstods visa en pilot som i god fart flög sin flygbräda (hooverboard) döpt till Flyboard Air högt över vattnet. Men det verkade alldeles för fantastiskt för att kunna vara sant.

Nu har emellertid Guinness World Records bekräftat att flygbrädan är på riktigt och skriver på sin sajt att den även satt världsrekord i distansflygning.

30 april flög nämligen Franky Zapata sin "Flyboard Air" 2 252 meter 50 meter ovanför havet utanför Frankrikes södra kust vid Sausset-les-Pins med guinnesspersonal som kontrollanter.

Det tidigare rekordet lydde på 276 meter med en flygbräda som bara steg till fem meter ovanför vattnet.

Flyboard Air drivs av fyra turbinmotorer på vardera 250 hästkrafter och kan med jetbränslet som Franky Zapata bär i en ryggsäck vara i luften omkring tio minuter.

För att stabilisera flygbrädan används en avancerad algoritm som både styr motorernas dragkraft och riktningen på deras utblås, skriver The Verge.

Trots det krävs mycket övning för att behärska flygfarkosten. Franky Zapata säger till Verge att man bör ha mellan 50 och 100 timmars erfarenhet av att flyga den ursprungliga Flyboard som via en slang suger upp vatten från havet och sprutar ut det genom nedåtriktade munstycken. Sedan tar det ytterligare omkring 20 timmar att lära sig bemästra den nya flygbrädan.

Då maskinen ännu inte är patentsökt vill inte Franky Zapata avslöja för många detaljer om sitt företags skapelse. I videon som lades ut på Youtube saknas därför närbilder på all mekanik. Det var en av anledningarna till misstankar om bluff. Men Franky Zapata hade hoppats på att videon om flygbrädan skulle misstänkas vara ett falsifikat.

- För när människor sedan med egna ögon ser att den flyger kommer de bli som tokiga, säger han till The Verge.

Flyboard Air som tagit fyra år att utveckla finns ännu bara i ett exemplar men planer finns på en kommersialisering.

- Men då måste vi samarbeta med myndigheter, garantera säkerheten och jobba med tusentals olika saker. Men varför inte?

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt