Är det här forskarnas nya oväntade vapen mot växthusgaser?

2018-11-30 06:41

Mikrober, är det hjälten som träder fram i kampen mot växthusgaser?

Kan det vara så att naturens minsta organism ska hjälpa oss att bekämpa växthusgaser och oljespill i haven? Det tror en forskargrupp från The University of Texas. Det kan låta märkligt men deras studie tyder på att nyupptäckta djuphavsmikrober är glada i föroreningar.

På runt 2000 meters djup i Californiaviken samlade forskargruppen in mikroberna, där de vanligtvis lever i förhållanden kring 200 grader Celsius, den varma temperaturen kommer från underjordiska vulkaner.

Studien identifierade totalt 551 separata genomer, bland dem 22 som faktiskt aldrig tidigare har registrerats. Forskargruppen noterade också att mikroorganismerna skördade kolväten, som butan och metan som energikällor.

– Det här visar att de djupa haven innehåller en outforskad biologisk mångfald, och mikroskopiska organismer där det finns förmåga att bryta ned olja och andra skadliga kemikalier, säger forskarledaren Brett Baker till UT News.

Läs mer: Borrkärnor avslöjar liv i urberget

Vidare förklarar han att under havsbotten finns reservoarer av olika kolvätegaser, men att de här mikroberna hindrar växthusgaserna från att ta sig ut i atmosfären. Det är förvisso tidigt i studien, men forskarna tror att man i framtiden ska kunna kopiera mikroberna. Samt att utnyttja deras förmåga att skörda växthusgaser till att städa upp föroreningar, eftersom sättet de äter kolväten på ses som ovanligt.

Det kommer att behövas mer forskning och ett större antal prover för att få en fullständig bild av hur mikroberna fungerar, men också vilken roll de spelar i koldioxidcykeln.

– Förmodligen är det här bara toppen av isberget när det kommer till mångfald i Guaymas-bassängen, säger Baker. Så vi får göra mycket mer dna-sekvensering för att försöka få en bild av hur mycket mer det finns. Den här rapporten är egentligen bara vår första ledtråd till vad de här sakerna är och vad de gör.

Viktor Krylmark