Opinion
”Vi vill ha betalt i tid – inte agera bank åt storföretag”
DEBATT. Storföretagens långa betalningstider drabbar leverantörerna och hämmar tillväxten. Betalning inom 30 dagar skulle tillföra tre miljarder kronor i tillväxtkapital till leverantörsindustrin, skriver Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, FKG.
Att man sköter sig affärsetiskt och moraliskt i näringslivet borde vara en naturlig del av företagens arbete. Det är lika givet som att man arbetar klimatsmart och resurssnålt, att man motarbetar korruption samt barnarbete hos eventuella leverantörer etc. Men så är inte fallet.
När nu alla större aktiebolag ska lämna en hållbarhetsredovisning utöver den obligatoriska årsredovisningen, finns ett gyllene tillfälle att även införa en uppförandekod för affärsetik och moral, en code-of-conduct. En kod för hur man sköter sina affärsrelationer, såväl med leverantörer som med kunder; att man följer lagar och regler samt vedertagna branschkonventioner och att detta redovisas som en del av hållbarhetsredovisningen.