Opinion

”Upprepa inte misstagen när vätgas är på väg att ta över”

Foto: Pontus Lundahl/TT
Urban Kristiansson, pensionerad civilingenjör och teknisk doktor, tidigare Volvo Cars samt adjungerande professor Chalmers automotive engineering, Chalmers. Foto: Privat

DEBATT. Sverige måste använda styrmedel som fokuserar på den bästa tekniken för miljön och inte låta särintressen, skatter och föråldrade regleringar fördröja utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle, skriver Urban Kristiansson.

Stöd villaägare, bönder, åkerier, bygemenskaper med flera att utvecklas till ”prosumenter”, det vill säga småskaliga producenter av el med kapacitet att mellanlagra den innan den konsumeras i ett självförsörjningssystem för transporter och hushåll. 

Vätgas och bränsleceller är enda möjligheten för lastbilstillverkare att möta EU:s reglering av utsläpp av koldioxid. Daimler AG och AB Volvos Joint Venture har insett detta. I lösningen för fjärrtransporter ingår att nyttja vätgastankställen längs stora vägar. Under de närmsta tio åren kommer med andra ord en storskalig verksamhet för vätgas till fordon att byggas ut.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här