Opinion

”Sälj hållbara kilometer istället för bilar”

Per Gyllenspetz, mobilitetsdesigner och grundare av det ideella nätverket Den Stora Kurvan. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Per Gyllenspetz, mobilitetsdesigner och grundare av det ideella nätverket Den Stora Kurvan.

DEBATT. Med en tiondel så stort batteri i fordonet och en mössa på huvudet kan vi ersätta många stora energislukande SUV:ar. Bilindustrin kan göra stora förändringar även på kort sikt, skriver Per Gyllenspetz, mobilitetsdesigner.

Snabba och stora bilar är kanske kul men prislappen för miljön är bister vare sig bilarna går på el eller är fossildrivna. Den svenska bilparken är definierad av stora tjänstebilar som står still och rostar på parkeringsplatserna i genomsnitt 96 procent av tiden. Det är inte rimligt att de ska få ta alla naturresurser i anspråk samtidigt som utsläppen vid tillverkning och användning håller på att få katastrofala följder.

Mer action behövs för att skapa bättre idéer och de svenska bilföretagen har ett bra tillfälle nu. Den nya trenden svänger åt ett annat håll än större och starkare. Framgångsfaktorer är - reduktion av energi, reduktion av material, reduktion av stress. Så hur kommer lösningarna att se ut? I ett stort KTH-drivet användartest visade vi i att tvåsitsiga Renault Twizys kan vara ett alternativ för många som dessutom kan dela fordonen i en app.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här