Gripen flyger in i hetluften

2008-04-22 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Det började vingligt. Rejält vingligt. Vi var några tusen, de allra flesta var anställda på flygplansfabriken, som stod där i decemberkylan och huttrade när Jas 39 Gripen steg mot de klara skyarna på sin första provflygning. När piloten Stig Holmström landat efter en kort flygning, bromsade han in, tippade nosen och alla applåderade. Äntligen.

Sveriges mest avancerade och dyraste utvecklingsprojekt fick 1988 luft under vingarna. Visserligen försenat och fördyrat. Men det flög. I alla fall.

Två månader senare kraschade ett provplan rakt framför en tv-kamera på Saabs flygfält i Linköping. Gripen rullade runt och förvandlades snabbt till en jordfräs - i folkmun. Och mer skulle komma.

Bilden i media av Jas-projektet var etablerad för de närmaste 15-20 åren. Och kritiken har varit omfattande: dyrt, opålitligt, onödigt, föråldrat, mutanklagat, kohandel mellan industrin och staten och så massor av missade exportorder.

Så har det sett ut. Men något håller på att hända och symbolen för den nya tiden är den Super-Gripen för export som Saab visar upp i dag i Linköping. Gripen NG har fått kraftigare motor, större bränsletankar, nyutvecklad avionik och kan bära mer vapenlast.

Super-Gripen är Saabs trumfkort i striden om framtida exportorder. Så här långt har Gripen sålts och leasats till Sydafrika, Tjeckien, Ungern och Thailand. Totalt handlar det om 60 plan. Sverige köper 204 plan.

Ingen exportsuccé så här långt. Och på listan över missade affärer finns Finland, Chile, Österrike och Polen.

Men nu växer förväntningarna. Ett tydligt tecken på det är att Saabs aktie har stigit med tjugo procent sedan årsskiftet, när hela börsen samtidigt rasat tio procent.

Det börsfolket hoppas på, och det som ligger i potten, är nya flygplansaffärer till ett värde långt över 200 miljarder. Bara inom de närmaste åren ska åtta länder fatta beslut om inköp av drygt 350 plan.

Super-Gripen är Saabs nya vapen i de här tuffa striderna om order.

Redan den 28 april flyger Saab rakt in i hetluften. Då lämnar bolaget en offert på 48 plan till Norge och en annan offert till Indien på 126 plan. Sedan följer Schweiz i sommar. Och på tur står Danmark, Brasilien, Rumänien, Kroatien och Bulgarien.

Hur det går för Jas 39 Gripen vågar ingen riktigt sia om. Men klart är att Saabs chanser i några affärer ökar i takt med att den amerikanska dyrgripen Joint Strike Fighter försenas.

Det som till sist avgör är inte pris och prestanda. Lika mycket handlar det om motköp och politik: inrikes-, utrikes-, säkerhets- och industripolitik.

Det är all denna politik som till sist brukar fälla avgörandet i sådana affärer. Och politik är den enda faktor Saab inte har något eget inflytande över.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt