Opinion

Gripen flyger in i hetluften

Det började vingligt. Rejält vingligt. Vi var några tusen, de allra flesta var anställda på flygplansfabriken, som stod där i decemberkylan och huttrade när Jas 39 Gripen steg mot de klara skyarna på sin första provflygning. När piloten Stig Holmström landat efter en kort flygning, bromsade han in, tippade nosen och alla applåderade. Äntligen.

Publicerad

Sveriges mest avancerade och dyraste utvecklingsprojekt fick 1988 luft under vingarna. Visserligen försenat och fördyrat. Men det flög. I alla fall.

Två månader senare kraschade ett provplan rakt framför en tv-kamera på Saabs flygfält i Linköping. Gripen rullade runt och förvandlades snabbt till en jordfräs - i folkmun. Och mer skulle komma.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här