Opinion

”Fel – laddhybrider ska granskas hårdare”

Johanna LaaksoVd, Power Circle Foto: Jakob Svärd
Jakob LagercrantzVd, 2030-sekretariatet Foto: Malin Jochumsen

REPLIK. Urban Kristiansson, med ett förflutet på Volvo Cars, menar att bonus-malus ska anpassas för att gynna laddhybrider. Med hans resonemang riskerar vi att få tunga SUV:ar på vägarna som till största delen kör på fossila drivmedel, skriver Johanna Laakso, Power Circle och Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.

Att ge laddhybrider ökad bonus skulle möjligtvis gynna Volvo på mycket kort sikt - men vi skulle inte nå andra mål med bonus/malus - som att driva teknikutveckling, minska Sveriges beroende av importerade fossila bränslen och minska transportsektorns miljöpåverkan. Dessutom vore det synd att inte hjälpa den svenska bilindustrin att ta sig igenom en nödvändig omställning och teknikutveckling för att i stället värna vinster på kort sikt.

Urban har rätt i att det är den verkliga klimatnyttan som ska avspegla hur mycket bonus respektive malus (avgift) en ny bil får. Låga utsläpp ger en bonus, och då ska man visa att man verkligen når dessa låga utsläpp. Dagens bonusklassificering är ganska självklar för elbilar och för gasbilar med så liten bensintank att det blir naturligt och enklast att köra på ”rätt” biodrivmedel. För vätgasbilar borde krav på grön vätgas gälla, men de är å andra sidan fortfarande mycket få. Däremot behöver laddhybriderna granskas noga.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här