Bättre trafikpolitik med alliansen

2006-10-10 23:00  

Att integrera offentlig infrastruktur med privatägd utrustning från de högtekniska fordons- och telekombranscherna kan skapa många jobb, och ge Sverige ett internationellt försprång i trafikoptimering, skriver Lennart Strandberg, professor emeritus och oberoende olycksutredare.

Den politiska turbulensen kring trängselskatten i Stockholm ser nu ut att minska. Men tekniskt borde det blåsa full storm mot försökets strategiska blunder: att sätta upp en ringmur av betalstationer omkring stadskärnan och taxera efter klockslag. Ineffektivt för stadsmiljön och diskriminerande som skatt. Inte konstigt om innerstadsbilisterna gillar systemet.

Hade Stockholmsförsöket krävt anslagsfinansiering som ett vetenskapligt experiment med målrelaterad metodik, så torde inget forskningsråd ha beviljat projektmiljarderna. Nu bör diskussionen frikopplas från vad som varit och handla om åtgärder mot trängsel och miljöstörningar. När avgifter används, ska de förstås vara relaterade till trängseln och inte enbart till några tider och platser utanför stadskärnan. Det klarar transpondertekniken. Därför kan vi fokusera på hur enskilda förare ska få hjälp att välja väg, så att trängseln minskar för alla.

Många bilister är beredda att själva betala för utrustning och tjänster som upptäcker och förvarnar om köer, helst innan de har uppstått. Sådana mobiltelebaserade delsystem finns på trafikoperatörernas marknad. Men för att utveckla och underhålla deras funktioner krävs en sammanhållen infrastruktur, som konkurrerande företag inom de aktuella branscherna inte kan ansvara för. Här blir staten nyckelspelare.

Nu kan alltså vägnätets trafiksituation analyseras i realtid med data från anonymiserad positionering av mobiltelefoner i fordonen. Detta prövas redan av framsynta tjänstemän vid Vägverket. Deras och telematikens anseende hos bilisterna hotas dock av att Vägverkets trafiksäkerhetsledning odlar ett syndabockstänkande, som arbetarskyddet och militärflyget övergav för ett halvsekel sedan.

Med de så kallade trafiksäkerhets-kamerorna bötfälls skyltmissande bilister i efterhand. Det hjälper inte någon människa mot blixthalka, mot rattfylleri eller mot det avsiktliga våld, som andra personbevakande kameror håller tillbaka. Kopplingen mellan medel och mål är här ännu lösare än i Stockholmsförsöket.

Men hallå där, det finns ju kommunikationsteknik som snabbt och välriktat kan varna för köer och akuta faror. Vissa teleoperatörer i mer tätbefolkade länder har utrustning för massdistribution av textmeddelanden till alla mobiltelefoner inom utvalda täckningsområden, så kallad Cell Broadcast, CB. Det ger berörda medborgare större chans att parera allehanda problem och hot - inte bara trängsel eller lokala trafikrisker. Giftutsläpp, bränder, terror, stormar och tsunamin är andra exempel.

I Sverige anser dock den ledande teleoperatören att investeringskostnaderna för CB inte kan räknas hem. Det framkom i en studie vid min universitetsinstitution för en tid sedan. Ändå skulle CB-komplettering av mobilnäten i Sverige kosta bara en liten bråkdel av de skattepengar som hittills har spenderats på kamerasystem för trafikant-identifiering - både i den omständliga trängselskatteuppbörden och i den myggsilande fartövervakningen.

Men nu finns hopp om en mer human och ändamålsenlig trafikpolitik. Med alliansens tro på individens goda vilja och förmåga kan ansvariga myndigheter lämna storebrorsperspektivet. Då blir det naturligt att integrera den offentliga infrastrukturen med privatägd utrustning från de högtekniska fordons- och telekombranscherna. Sådan samverkan mellan offentlig och privat sektor kan skapa många jobb och ge Sverige ett internationellt försprång i trafikoptimering. Må det bli lika stor succé som förra seklets nordiska mobiltelefoni!


Professor emeritus,

oberoende olycksutredare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS