Övriga nyheter

Tekniken som kan rädda miljödieseln

Dieselingenjörernas utmaning är nu att visa att det går att göra miljödieslar utan fusk. För att lyckas måste man använda olika reningstekniker som balanseras mot varandra för att hålla nere NO<sub>x</sub>, partiklar och bränsleförbrukning. Och hindra att bilen blir slö.

Publicerad

Lastbilstillverkare som Scania och Volvo har gått före i den här processen. Efter en skandal (liknande dagens VW-gate) med anklagelser för ”cycle beating” i slutet av 1990-talet skärptes regelverket, och möjligheten att fuska och hitta kryphål togs bort för de tunga fordonen. Sedan dess har lastbilarna klarat allt hårdare utsläppskrav, samtidigt som man håller nere förbrukningen.

För personbilarna har situationen varit annorlunda. Det europeiska regelverket Euro 6 har innehållit möjligheter till ”flexibilitet”, i praktiken tillåtet fusk, som ekonomiskt pressade tillverkare känt sig tvungna att utnyttja. Där har också skillnaden mellan certifierade utsläppsvärden och de värden som har kunnat mätas i verkligheten uppstått. Det gäller såväl kväveoxider som koldioxid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här