Digitalisering
Spelindustrin går som tåget
Svensk spelindustri växer som aldrig förr. Under 2010 slog branschen nytt omsättningsrekord.Men problemet med dubbel moms på appar kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen.
Förra året omsatte den svenska spelbranschen 1,2 miljarder kronor. Det var mer än något år tidigare. Och de drygt 100 företagen i en fortfarande ung bransch fortsätter att gå som tåget, enligt Per Strömbäck, talesperson för organisationen Dataspelsbranschen.
– Det växer så det knakar på alla håll och kanter. Nästan alla företag anställer, säger han.
I år väntas både antalet anställda och omsättningen i branschen öka, inte minst på grund av fenomenet Minecraft, som hittills inte har ingått i statistiken.
Hela 90 procent av branschens intäkter kommer från export. Trots att Sverige är ett litet land exporterar svenska spelföretag mer än till exempel de tyska. En förklaring är enligt Per Strömbäck en liten hemmamarknad, som har gjort att företagen på ett tidigt stadium tvingats ut internationellt.
– En annan framgångsfaktor är att svenska spelutvecklare har rykte om sig att vara ärliga och hålla hög kvalitet, säger Per Strömbäck.
Branschen domineras av en handfull stora aktörer, som står för 60 procent av omsättningen. Störst är Digital Illusions, ägt av amerikanska Electronic Arts.
Majoriteten av företagen är emellertid mindre bolag med färre än fem anställda och en omsättning under en miljon.
Spel i form av appar som säljs via marknadsplatser som Apples App store är en växande trend. Flera mindre företag har här nått stora framgångar.
Skatteverkets beslut om att apparna ska momsbeläggas i Sverige är därför ett hårt slag mot branschen. Beslutet innebär att företag som säljer appar via marknadsplatser inom EU tvingas betala dubbel moms från och med den första oktober i år.
– Det slår hårt mot alla företag som jobbar med de nya digitala kanalerna, eftersom de får mindre intäkter, säger Per Strömbäck.