Övriga nyheter

Sociala medier ökar crowdfunding

Daniel Daboczy, vd och medgrundare till svenska Funded By Me, tror att vår ökade användning av sociala medier kommer att prägla sättet att finansiera unga företag.

Publicerad

– Crowdfunding som idé är gammalt som tåget. Men de första försöken att göra det på nätet 2006 och 2008 fungerade inte, för vi var inte redo. Nu är sociala medier en del av vardagen och vi förväntar oss delaktighet, säger Daniel Daboczy.

Att riskerna med investeringar i startuppbolag är stora vet alla riskkapitalbolag. Men Daniel Daboczy tror dels att det kan vara ett alternativ till börsen ”där man är sist på bollen och inte ens de smartaste kan göra klipp längre”, dels att privata individer inte nödvändigtvis har samma krav på avkastning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här