På tre hjul genom Stockholm

2011-10-11 07:25  

Den ser ut som en Lasse Åberg-bil och den väcker både munterhet och nyfikenhet. Men den finns än så länge bara i två exemplar. Ny Teknik har provkört båda.

- Om jag ställde mig på Stureplan i Stockholm med 10 stycken Smite skulle de vara sålda på ett ögonblick.

Det säger Håkan Lutz, en av personerna bakom det 150 kilo lätta och bränslesnåla stadsfordonet Smite, som nu fått registreringsskyltarna CXB435 och får köra omkring på Stockholms gator.

- Vi borde ha trafikregistrerat Smite för länge sedan. Det inser jag nu när jag kört omkring i Stockholm och fått nyfikna frågor och glada leenden var jag än har rört mig på stan, säger Håkan Lutz.

Ny Teknik kunde redan förra våren provköra den batteridrivna prototypen av Smite. Men det var i en tom hangar på Älvsjömässan under Energitinget, utan någon större publik.

Nu ringde Håkan Lutz upp Ny Teknik och frågade om ville ta en provtur på riktigt med den nyregistrerade bensindrivna prototypen på Stockholms gator.

Och nu kom det publik. Alla ville titta och känna på den trehjuliga gulliga bilen med den bländvita termoplastkarossen.

Den är registrerad som en lätt motorcykel och får köras med vanligt bilkörkort.

Dags för provtur en solig Brittsommardag med start på Norr Mälarstrand utanför Stadshuset.

För en ledbruten reporter i övre medelåldern gäller det att försiktigt krångla sig ned i det trånga förarsätet.

Men när man väl sitter i den formgjutna stolen och benen uträtade mot gas- och bromspedalerna känns det helt ok.

Ett vrid på tändningslåset, ett tryck på gaspedalen och Smite smiter iväg som en raket i trafiken.

Visserligen låter motorn som en puttrande trädgårdsmästarbil i byarna runt Medelhavet, men Håkan Lutz försäkrar att ljudet blir annorlunda när Smite kommer i produktion.

För 50 000 kronor, billig försäkring, låg bensinförbrukning och ett bevarat miljösamvete kan Smite mycket väl vara ett alternativ för storstadspendlare.

Ett ganska coolt och originellt alternativ, tycker utsänd reporter som under resan genom stan trängt sig fram bland BMW-suvar och Volvo V70-kombi i Stockholmstrafiken en fredagseftermiddag vid tretiden.

- Det här är ett pendlarfordon för de stora och trånga städerna på kontinenten. Och den nuvarande formen är inte huggen i sten. Smite är ett koncept som kan byggas på vilket sätt man vill – fyra hjul är inget problem, säger Håkan Lutz.

Smite är varken bil, motorcykel eller moped, enligt Håkan Lutz.

- Vi kallar den en LUV – light urban vehicle och den kommer troligen inte att kosta mer än 50 000 kronor när den kommer i produktion.

Det är Energimyndigheten som finansierat de två prototyperna med ett villkorslån på 950 000 kronor till företaget Vehiconomics, som utvecklat det energisnåla och konstruktionsinnovativa Smite-konceptet.

- Nu måste vi finansiera själva produktionen. Vi behöver 10 miljoner kronor för att kunna få igång en årsproduktion på ett antal tusen Smite. Ju större kapital, desto snabbare kommer vi upp i volym, säger Håkan Lutz.

Varför ser den ut som en Lasse Åberg-bil, en gammal Messerschmitt från 40-talet ?

- Det är medvetet gjort. Visst är den snygg och cool! Men den nuvarande formen är inte huggen i sten. Smite är ett koncept som kan byggas på vilket sätt man vill – fyra hjul är inget problem även om tre är mest rationellt.

Men vem kommer att vilja köpa och köra en ganska trång Smite med motorcykelmotor och tre hjul? Det är ju ingen hajpad elbil och den är definitivt inte ljudlös.

- Det här är ett pendlarfordon för de stora och trånga städerna på kontinenten. 90 procent av alla resor i stadstrafik går med max två passagerare. Smite är framför allt billig, smidig och bränslesnål.

Men den är trång och bullrig. Vem vill åka trångt och bullrigt?

- Bullret från motorn går att fixa. Och den är inte trång för två personer. Ta bara WW:s nya konceptbil Nils. Den är ensitsig och 15 cm längre än Smite.

Kommer Smite att vara krocktestad?

- Vi jobbar med Autoliv för att testa säkerheten i fordonen, trots att det inte finns några som helst säkerhetskrav eller säkerhetsdefinitioner för denna typ av fordon.

Vilken typ är den registrerad för?

- Den är registrerad som en lätt motorcykel och får köras med vanligt bilkörkort.

Har ni planer på att inregistrera den andra prototypen, elbilen, så att den också får köra på gatorna?

- Nej, inte i dagsläget. Det får nog bli nästa generation, med nytt chassi.

Har ni hittat några finansiärer till Smitekonceptet?

- Inte än, men vi tror att vi är nära. Det handlar inte om särskilt mycket pengar för den som vill sätta upp en tillverkning.

Vilken typ av investerare räknar du med? Industriföretag, riskkapitalbolag eller privata affärsänglar?

- Det som ligger närmast till hands är ett industriföretag eller en privat investerare med egen kunskap inom något viktigt område och en vilja att vara med på hela resan.

Kommer Smite verkligen att slå i Sverige?

- Vi kanske kan sälja tusen Smite i Stockholm. Men i storstäderna i Europa, där tror vi att intresset för den här typen av lätta och snåla stadsfordon är stort, säger Håkan Lutz.

Vad är Nineto som ni visar på en av de nya skisserna?

- Vi har tagit fram ytterligare koncept på samma plattform, bl.a. en kortare, mer cityanpassad, fyrhjuling där man sitter sida vid sida. Det är den vi kallar Nineto.

Läs Ny Tekniks tidigare reportage om Smite här.

Och här.

Smite

Smitekonceptet har utvecklats av Håkan Lutz, Andreas Broryd och Sohrab Kazemahvazi i företaget Vehiconomics.

Smite i nuvarande design är 2,8 meter lång, 1,3 meter bred och 1,3 meter hög.

Två personer tandemsitter i nuvarande version av Smite.

Chassi i sandwichkomposit med glasfiberlaminat av Fredrik Wettermaks Composite Design.

Kaross i termoplast, utvecklad av projektpartnern PR-plast.

Andra partners är Autoliv, Vmoto och Energimyndigheten.

Tre varianter finns på ritbordet – en sedan med plexiglashuv, en convertible med avtagbart tak och speedster utan tak.

Vikten kommer att hamna mellan 150 och 250 kilo beroende på utförande. För batteriversionen kanske upp mot 300 kilo.

Motorn i bränsleprototypen är en 7 kW 125 cc vattenkyld fyrtaktsmotor med insprutning från Siemens. En liknande motor kommer troligen att sitta också i serieproduktionen.

Motorn i batteriprototypen är en 4 kW elektrisk navmotor. Den kommer troligen att bytas ut mot en 7 kW-motor.

Batterier kan vara allt från 60 Ah 48 V silikonbatterier till 100 Ah 72 V Li-ion. Skillnaden är stor i vikt, prestanda och pris.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt