Digitalisering
Nya uppstickaren Voddler: Det är tekniken som gör filmbolagen intresserade
Det är tekniken som gör affären möjlig. Det menar Voddler som uppmärksammats för sin kommande annonsfinansierade filmtjänst.
Voddler siktar på en modell där de senaste filmerna kräver betalning eller abonnemang, men där "största delen av utbudet kommer att vara reklamfinansierat".
Tjänsten testas nu av några tusen användare och ska lanseras publikt under hösten. Enligt Voddler har 90?000 anmält sitt intresse.
Mattias Hjelmsted talar om "enorm respons från annonsköpare" och "otroligt stort intresse från filmbolagen". ?Inget bolag har tackat nej, säger han, och tror att det beror på två saker.
-?Det ena är en teknikfördel, att vi faktiskt kan ge mer pengar tillbaka till filmbolagen än vad de andra kommer att kunna göra. Det andra är hur vi bygger tjänsten för att kunna nå tv:n.
Han förklarar att Voddlers programvara ska byggas in i separata boxar och i själva tv-apparaterna.
En sådan box ska vara klar strax efter lanseringen av tjänsten senare i år.
-?Det har visat sig att när du når tv:n så ökar tittandet tio- eller tjugofalt jämfört med om de ser på datorn, säger Mattias Hjelmstedt.
Voddler tycks dock stå ensamt. Cinema One provade reklamfinansiering i sin filmtjänst redan 2008.
I april i år köptes företaget av svenska 24h Movies, vars vd Joacim Nord är skeptisk - glappet mellan vad filmbolagen vill ha och reklamintäkterna per tittare är för stort.
-?Just nu är det väldigt svårt att få ihop den marknaden. Det beror bland annat på att de stora bolagen vill ha ganska stora minimumgarantier (lån eller förskottering för kommande intäkter, reds anm), säger han.
Även Film2home är skeptiskt.
-?Att reklamfinansiera tv-serier går bra, det är ingen större skillnad mot tv. Men när vi talar om film värd namnet, den som visas på bio, är det en helt annan historia. Det är uppriktigt sagt dödfött med dagens situation, säger Gerard Versteegh, som äger Film2Home.Mats Lewan