Digitalisering
Ny rörelse: Digitala tjänster måste tänka på användarnas tid
Vad är väl investerad tid i digitala tjänster? Initiativet Time Well spent, startat av teknikföretag, vill se till så att användaren endast lägger ner meningsfull tid.
Vad vill ni åstadkomma?
– En värld där tiden vi lägger på digitala tjänster känns meningsfull och väl investerad. Vi vill både inspirera våra kollegor i teknikbranschen att reflektera över vad som är “time well spent” för användaren – och hjälpa konsumenter till att bli mer medvetna i sitt teknikanvändande, säger Malin Sjöstrand, talesperson för rörelsen Time Well Spent.
Varför då?
– Att man använder sin telefon mycket behöver ju inte i sig vara dåligt – det beror ju helt på vad man använder den till, och framförallt vad man själv tycker om sitt användande. Tyvärr är det ju många som märker att de fastnar i 20 minuters scrollande på Instagram när de bara skulle kolla klockan på mobilen – eller märker att man jobbat upp en reflex att kolla Facebook så fort man har en sekund över.
– I arbetslivet är ju smartphonen ett fantastiskt verktyg men det finns baksidor, som till exempel ineffektiva möten på grund av dålig mobildisciplin och vi har svårt hålla vårt fokus på avancerade uppgifter som kräver koncentration.
Hur jobbar ni?
– Vårt mål är ju att få fler att diskutera vad som är väl investerad tid i digitala tjänster. Vi arrangerar events och försöker lyfta frågan i olika sammanhang. Vi vill också påverka svenska teknikbolag som utvecklar digitala tjänster att i tänka på sina användares tid.
Time Well Spent startade med inspiration och godkännande från den amerikanska organisationen Time Well Spent, numera en del av Center For Humane Technology. Bakom initiativet står tio svenska digitala bolag.