Populärteknik
Marc Benioff jämför Facebook med cigaretter

Facebook är lika beroendeframkallande som cigaretter, hävdar företagsledaren Marc Benioff. Nu vill han att myndigheter ska reglera marknaden bättre.
Marc Benioff är vd för Saleforce och en av Silicon Valleys mest inflytelserika ledare. Han hävdar att det är dags att myndigheter kliver in reglerar sociala medier, som Facebook, på samma sätt som man i dag reglerar marknaden för cigaretter.
I en intervju med CNBC kommer Benioff med ett starkt påstående: Facebook är lika beroendeframkallande som cigaretter och socker. Han tycker att det är dags att ifrågasätta Facebooks inflytande på samhället.
- Här är en produkt, cigaretter. Den är beroendeframkallande, och inte bra för dig. Jag anser definitivt att teknik har beroendeframkallande kvaliteter som vi måste ta itu med. Samtidigt jobbar produktutvecklare för att göra produkterna ännu mer beroendeframkallande, vi måste mota den kraften, säger Benioff.
Han menar att det är oklart för människor om sociala medier är dåligt för människor eller inte. Han tycker att myndigheter tydligt ska berätta för föräldrar vad det innebär för risker för barn att använda sociala medier. Det finns en åldergräns på cigaretter och regler för hur de får marknadsföras. Några sådana regler finns inte för sociala medier.
Marc Benioff grundade molnbolaget Saleforce 1999. Han är känd för att vara högljudd när det gäller politik. 2015 skrotade han till exempel alla planer som företaget hade på att etablera sig i Indien – efter att en "anti-gay"-lag gick igenom i landet.