Premium

Ja, stora oljebolag sysslar med greenwashing

Trots fina ord och löften om klimatåtgärder saknas det täckning för att påstå att oljejättarna gör något konkret för att hejda den globala uppvärmningen, visar en ny studie.

Publicerad

BP, Chevron, Exxonmobil och Shell beräknas tillsammans stå för över 10 procent av de mänskligt orsakade koldioxidutsläppen sedan 1965. På senare år har oljebolagen börjat lyfta klimatfrågor, omställning och lägre koldioxidutsläpp allt mer. Men ny forskning visar att det finns goda skäl att kalla det ”greenwashing”, alltså att bolagen i sin marknadsföring skapar en bild att de gör något för klimatet samtidigt som deras åtgärder är verkningslösa eller obetydliga i jämförelse med deras negativa påverkan på klimatet.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera