Populärteknik Därför känns snabb bil tyngre för bron Foto: TT TEKNIKFRÅGAN. Varför skonas bron om jag snigelkör - fordonets vikt är ju densamma? Ny Tekniks läsare ger besked. Charlotta von Schultz Publicerad 26 jun 2015 kl 08.26 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Läsarfråga: Götaälvbron i Göteborg är en gammal, hårt belastad bro. Därför tillåts bussar och spårvagnar endast att köra i 15 km/h mitt uppe på bron (på broklaffen, tror jag). Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ populärteknik nyheter teknikfrågan Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Elbilstest: ”Äntligen – här är en helgjuten och eldriven folka” En ny drivlina, mer räckvidd och uppdaterad interiör. Summerar det ihop till att göra Volkswagen ID7 till en riktigt bra elbil?
Ny Teknik på bilmässan i Peking – här är de vassaste nyheterna Det är fyra år sedan sist och när Pekingmässan nu är tillbaka efter covid har mycket hunnit hända. Nya bilmärken, nya spelare och annan teknik. Ny Tekniks Felix Björklund rapporterar från mässgolvet i Kina.
Premium Flytande vindparken har fått klartecken – blir störst i Europa Med 560 MW väntas den bli störst i sitt slag i Europa – här ska den byggas.