Digitalisering
Bli kompis med Obama, Clinton och Barzun
Amerikanska ambassaden i Stockholm sjösatte i veckan sin egen "kompissida" på Facebook. Efter tre dagar har man fått 52 vänner i Sverige.
- Det här är ett sätt för oss att få ut vår information till fler människor än vi kan nå på traditionellt sätt. På Facebook kan vi få en interaktivitet med läsarna som vi inte får på en vanlig webbsajt, säger Christoper Dunnett, ny chef för ambassadens informationsavdelning.
På Facebooksidan lägger ambassaden ut president Obamas och utrikesminister Clintons tal varvat med rent svenskt material som den förra ambassadören Michael Woods uppmärksammade lista över de bästa svenska miljöteknikföretagen.
Stockholmsambassaden blev den 22:a av USA:s 170 ambassader som öppnat en Facebook Fan Page. Räknar man in konsulaten och andra beskickningar har USA 240 diplomatiska knutpunkter bland världens drygt 200 länder.
De flesta sidorna har bara ett halvår på nacken och har inte fått upp farten riktigt.
En snabb översikt ger vid handen att de mest populära ambassaderna är Jakarta med över 4.000 vänner, Tirana med 1.000 och Kabul som har nästan 800.
I London har ambassaden fått 352 fans, i Bryssel 178 men bara 1 fan i Vatikanen.
Totalt handlar det om kanske tio tusen Facebook-fans. Det är långt från artisten Madonnas många miljonhövdade Facbookskara, för att inte tala om Michael Jacksons 10 miljoner Facebook-fans.
Stockholmsambassadens Facebook-sida ska följas av en nydesignad webbplats, som sjösätts ganska snart, enligt Christopher Dunnett.
Det tajmas väl med att Stockholmsambassaden får en internetorienterad chef i höst.
I går kväll röstade den amerikanska senatens utrikskommitté för internetpionjären Matthew Barzun, en av de tidiga förgrundspersonerna i det framgångsrika internetföretaget Cnet och en av president Obamas bästa kampanjmakare.
Nu saknas bara godkännande från hela Senaten.