”Spaning utan att veta”

2017-11-14 17:19  
Fredrik Sidahl är vd för FKG, Fordonskomponentgruppen och är ledamot av tankesmedjan Automathink.

KRÖNIKA. Därför tror jag att VW:s 70 miljarder euro är att slänga pengar i sjön, skriver Fredrik Sidahl i sin krönika.

För en tid sedan fick jag se en demonstration av ett projekt utfört av bland annat Semcon, Trafikverket, Consat, med flera, genom stöd av Vinnova inom det strategiska fordonsforskningsprogrammet, FFI. Projektet kallas Born to Drive och går ut på automa­tisk rangering av fordon i en hamn, genom att ”simpelt” göra ett tillägg i fordonets programvara.

Resultatet blir en godshantering utan armar och ben och vi sparar tid, pengar och miljö.

Men tekniken är lika mogen som en påse lego: perfekta bitar som inte utgör någonting innan man sätter ihop dem. Det är bara vår fantasi och inställning som sätter gränserna!

I dag står våra bilar till sådär 95 procent av livstiden parkerade och gör inte någon nytta. Men raskt kommer delningsekonomin och självkörande system och då kanske de står parkerade 5 procent av tiden? Borde inte detta leda till att färre enheter behövs samtidigt som enheten (transportören) utnyttjas med fler timmar och ställer nya krav. Som på tillförlitlighet och kvalitet. Hm, jag undrar, hur ser affären för BMW, VW, ut då?

Kanske är det eftermarknaden som vinner då allt ska servas och bytas för att hela tiden fungera 24-7? Vem vet.

De stora fordonstillverkarna kan inte svara på frågan kring vilken affärsmodell som gäller om typ fem år, men de gör ändå hiskeliga investeringar i exempelvis eldrift, där VW leder med sanslösa 70 miljarder euro. Det är klart att det är viktigt att utveckla nya drivlinor, ty då applåderar politikerna och miljön, men hur är det med kunden?

Om jag åker buss i Göteborg så struntar jag ju i vad det är för märke på bussen, och tänk efter, det gör du också. Du är intresserad av en förflyttning medan varumärket på bussen är oväsentligt. Så blir det nog med bilen också, och jag tänker: Vilken nytta gör teknikinvesteringen när inte företagsledningarna förstår hur kunden beter sig i framtiden? Och det går fort.

Såg ett litet barn, ungefär ett år, leka med pappas mobiltelefon och ett spel. Perfekta fingerrörelser blandat med skratt och gråt beroende på spelutvecklingen. Den ungen är född i det nya – Born to Connect.

Vi som är i gång nu i livet måste tänka i helt nya banor och våga lära oss att inte förstå eller att ha alla svar, men samtidigt hänga med. Därför tror jag att VW:s 70 miljarder euro är att slänga pengar i sjön om man inte fattar vad som händer kring människa, behov och affärsmodell.

Den lilla ettåringen struntar nog i vad det står på bakluckan – eller?

Fredrik Sidahl är vd för FKG, Fordonskomponentgruppen och är ledamot av tankesmedjan Automathink

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt