Glasögonen är snart här – är du beredd?

2013-03-13 07:01  
Mats Lewan, it- och telekomreporter. Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Google planerar att börja sälja sina smarta glasögon Glass till allmänheten före årets slut, och sökte för någon vecka sedan efter kreativa testpiloter. Det är en av de största utmaningarna jag sett de senaste åren när det gäller konsumentprodukter. Och utmaningen är inte främst teknisk. Den är social.

Ju mer jag hör talas om Glass, och ju fler människor jag pratar med, desto mer fascinerad blir jag över hur starka känslor de väcker och hur många olika infallsvinklar det finns.

Många blir provocerade. Redan har uttrycket ”glasshole” myntats för en person som använder glasögonen.

Över det högra glasögat på prototypens stilrena metallbågar sitter den lilla detaljen som upprör – en liten böjd profil som till det yttre är det som skiljer Glass från vanliga glasögon. Längst ut på profilen sitter ett glasprisma som projicerar en bild mot ögat, och strax intill sitter en mycket liten kameralins.

När användaren säger ”OK Glass” och sedan ”take a picture” eller ”record a video” så gör kameran det. Och med hjälp av bilden i prismat kan man läsa och skicka meddelanden, se vägbeskrivningar, få översättningar, göra webbsökningar och även få info man inte bett om – exempelvis nya uppgifter om en flygavgång som finns i kalendern. Det går också att i realtid visa för andra vad kameran ser.

Det som tycks mest hotfullt är kameran. Att den som bär Glass när som helst kan ta en bild eller video av sin omgivning, nästan utan att det märks.

Näst efter det verkar många störas av tanken på att få information som tränger sig på eller att något tar plats i synfältet när man använder glasögonen. Andra är oroliga för att bli betraktade som knäppgökar.

Jag har full respekt för alla reaktioner. Och det har Google också. Därför har arbetet med designen varit viktigt, och formgivaren är för övrigt svensk – Isabelle Olsson. Väl medvetet om den sociala utmaningen har Google också sett till att prata om glasögonen och visa dem i olika sammanhang långt före lanseringen. Och att försiktigt lyfta fram fördelarna.

Google-grundaren Sergey Brin påpekade nyligen att man med glasögonen kan slippa ovanan att stå och stirra ner på en pekskärm, ständigt svepande med fingret. Budskapet är att man kan vara mer närvarande med glasögonen än med en mobil.

Med testpiloterna kommer nu Google att få veta mer om hur människor reagerar, och kanske hitta anpassningar som gör Glass mindre provocerade. Vi andra kan bara förbereda oss, för snart är de här.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt