Krönikor

Ericsson vill hjälpa Telia att se vad du tycker

Helen Ahlbom, telekomreporter.

KRÖNIKA. Ericssons vd Hans Vestberg hoppas kunna tjäna pengar på ”big data”, alltså analysen av stora mängder data. Det vill alla storbolag numera.

Publicerad

I sin rapport ”Big Data Analytics”, som vänder sig till mobiloperatörer, ger Ericsson ett konkret exempel på hur en operatör, som Telia eller Tele2, kan ta reda på när en kund funderar på att gå över till en konkurrent.

Det går att förutspå genom att kombinera information från öppna sociala medier och uppgifter som operatören redan samlar in i sitt mobilnät, skriver Ericsson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här