Volvos e-postkurs lönsam

2008-04-04 10:25  
Onödigt arg. (foto Colourbox)

Lugnare medarbetare som levererar bättre. Och 3,6 miljoner kronor mer i veckan. Så mycket tjänar Volvo Personvagnar på att de anställda gått på e-postkurs.

Nu har nästan alla 10 000 Volvo-tjänstemännen gått internkursen i e-posthantering. Entusiasmen är stor. 90 procent uppger att de har blivit mer effektiva, nästan 80 procent att de är mindre stressade. 60 procent har blivit bättre på att prioritera bland sina arbetsuppgifter. De 7 600 som har gått kursen har sparat 1 timme arbetstid i veckan. Omräknat i pengar betyder det en besparing på 3,6 miljoner kronor. Produktiviteten har höjts med 2,5 procent.

Vad de anställda använder den vunna arbetstiden till vet man inte, kanske jobbar de mindre övertid. Men Petter Halling, som har lett e-postprojektet på Volvo, tycker att det intressanta är hur de anställda mår.

- Kursdeltagarna kan fokusera bättre, det leder till att de stressar mindre och därmed levererar med bättre kvalitet, säger Petter Halling.

Bland det mest uppskattade i kursen är det första webbaserade delen. Där går man igenom och diskuterar direktiv för e-posthantering, som projektledningen tagit fram. Populärt är också att bli duktigare på kalendern liksom på att sortera inkommande mejl.

De som inte har gått kursen får nu vända sig till de medarbetare som utbildades till så kallade key users, för är projektet avslutat, berättar Petter Halling, som för övrigt lämnat Volvo och kör egen låda som verksamhetskonsult.

Att e-posten är en energitjuv upptäckte Petter Halling, när han och Bart Verplanken skulle omarbeta företagets intranät. När de var runt på företaget var det många som vittnade om att de kände sig splittrade och störda av den ständiga strömmen mejl av skiftande kvalitet och angelägenhetsgrad. Här fanns en stor potential att effektivisera, tyckte Petter Halling.

- Allt mer ska uträttas av allt färre människor, i slutänden leder besparingen till att Volvo kan tillverka fler bilar.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer