Test på Facebook nytt sätt att rekrytera

2008-02-26 14:46  

Mobiltelefonoperatören 3 prövar ett nytt sätt att hitta säljare, en applikation på Facebook. – Utstrålning och personlighet är nu mycket viktigare än formell examen vid rekrytering säger Nicholas Högberg på 3.

Företaget 3 söker 20 personer som säljare vid olika evenemang genom en rekryteringskampanj på Facebook. Där finns ett test som ska hitta ungdomar med stor karisma.

– Testet är upplagt som en underhållande enkät med tre svarsalternativ på varje fråga. Utifrån svaren kontaktar vi sedan dem vi ser som mest intressanta, säger Erik Hörnfeldt på 3s informationsavdelning.

Han menar att personligheten är väldig viktig för den här typen av säljare.

Totalt är över en miljon svenskar registrerade på Facebook. 3s kommersielle direktör Nicholas Högberg bedömer att det är den viktigaste mötesplatsen för den målgrupp, 18-25-åringar, som företaget vill nå.

Ann Norrby

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer