Karriär

Nu vill alla företag ta sitt ansvar för CSR

Fredrik Nilzén, längst t v, på volontärjobb i Pakistan i ett Accenture-projekt för att utveckla entreprenörskap inom mobiltelefoni i fattiga delar av landet.

På rekordtid har det gått från beundransvärt till nödvändigt för företag att vara ansvarsfulla och ägna sig åt CSR, Corporate Social Responsibility. – Det finns inget val, säger Fredrik Nilzén på Accenture, som storsatsar på 250 000 människors utbildning.

Publicerad

Hela konsultföretaget Accenture ska  globalt samlas kring ett femårigt projekt, som syftar till att utbilda 250 000 personer runt om i världen i att söka jobb eller starta företag. Det är en 700 miljoner kronorssatsning.


Varför gör ni det här?
– Det helt ärliga svaret är att det är en grundförutsättning för vår affärsverksamhet. Det kanske kan låta lite dåligt i mångas öron, men så är det. Det har skett en förändring de senaste åren, som ett vinstdrivande globalt företag kan man inte uppföra sig ansvarslöst, säger Fredrik Nilzén, ansvarig för CSR på konsultföretaget Accenture Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här