Din chef är troligtvis fel

2014-04-14 09:49  
Företagen väljer fel chef i över 80 procent av fallen, enligt en undersökning. Foto: Colourbox

Allting står och faller med en bra chef. Synd då att företagen väljer fel person i 82 procent av fallen, enligt Gallup-institutet.

Ett av företagets allra viktigaste beslut är att utnämna chefer. För det mesta är det helt fel personer som får jobbet, enligt det amerikanska undersökningsföretaget Gallup. Varför är det så? De väljer personer som är duktiga yrkesmänniskor, utan att ta reda på vad de har för chefskvaliteter.

- Att vara till exempel en duktig programmerare, säljare eller ingenjör är ingen garanti för att man är det minsta skicklig på att leda människor, skriver Gallup-medarbetarna Randall Beck och James Harter på Harvard Business Review.

Gallups årliga undersökningar av medarbetares engagemang visar nedslående resultat. Bara 13 procent av medarbetarna är engagerade i sitt arbete, om man tittar på internationella siffror, som har sett ungefär likadana ut de senaste tolv åren, enligt författarna. I USA är det lite bättre ut, 30 procent engagerar sig, men även det är bedrövligt lite, skriver Randall Beck och James Harter.

Kan man öka medarbetarnas engagemang, fungerar allting mycket bättre, enligt andra Gallup-undersökningar. För att detta ska ske krävs en fantastisk chef, skriver författarna, som listar fem viktiga chefsegenskaper.

  1. De kan få medarbetare att känna sig motiverade och engagerade.
  2. De är inriktade på att nå resultat och har förmågan att övervinna motstånd och bakslag.
  3. De skapar en kultur av ansvarstagande.
  4. När de bygger relationer är förtroende, öppen dialog och transparens grundstenar.
  5. De fattar beslut som är baserade på produktivitet, inte politik.

En av tio personer har samtliga dessa egenskaper, enligt Gallup-institutet. Stora företag har ungefär tio personer i varje arbetsgrupp. Alltså borde det rent matematiskt finnas en sådan person i varje grupp. Fast man kan slå sig i backen på att den personen inte är chefen, skriver Randall Beck och James Harter.

- De flesta företag befordrar medarbetare till chefsposition som en belöning, inte för att de har den talang som krävs för att kunna uppfatta varje enskild medarbetares styrkor och behov.

Det fungerar inte. I bästa fall blir medarbetarna likgiltiga.

- Dåliga chefer kostar företagen miljarder varje år. För många av det slaget kan dra omkull hela företaget.

För att hitta chefsämnena som antagligen finns på företaget föreslår författarna att man använder verktyg för prediktiv analys, som visar sannolikheten för att en enskild individ har chefstalang.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt