Därför har studenter problem med programmering

2009-03-04 08:56  

Studenter har svårt att koppla ihop teori och praktik när de ska lära sig programmera. Det konstaterar Anna Eckerdal vid Uppsala universitet.

Under flera års tid har Anna Eckerdal studerat hur det går när civilingenjörsstudenter eller datavetenskapare ska lära sig att programmera i C++ eller andra objektorienterade språk.

- Min forskning visar att många studenter har svårt att förstå elementära begrepp och även att skriva enkla datorprogram efter de gått de inledande programmeringskurserna, säger Anna Eckerdal i ett uttalande.

Dessvärre gäller det även för många studenter som är i slutet av de datavetenskapliga utbildningarna, konstaterar hon. De har helt enkelt svårt att koppla ihop teori och praktik.

- Det är svårt att förstå meningen med en övning om färdighetsnivån som krävs för övningen inte motsvarar studentens begreppsliga förståelsenivå och vice versa, säger Anna Eckerdal.

Situationen är inte unik för Sverige. Den var densamma hos de universitet i Storbritannien och USA som deltog i studien.

På fredag disputerar hon på sina rön. Sedan hoppas hon att de ska kunna bidra till att undervisningen i programmering för blivande ingenjörer ska bli bättre.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt