Så skapar IoT nya affärer

2017-06-09 12:41 Fredrik Karlsson  
Petra Sundström (till höger), innovationschef på Husqvarna gästar iot-poddens fjärde avsnitt. Här med programledaren Paulina Modlitba Söderlund, sidekicken Fredrik Karlsson och producenten Erland Karling. Foto: Karin Larén Hallström

IOT-PODDEN. Hyr ut proffsverktygen, sälj ett inneklimat eller tjänsten lastbil. IoT-poddens femte avsnitt handlar om hur internet of things skapar nya affärsmöjligheter. Och hur vi tar oss dit.

Med en uppkopplad verktygsbod fylld med proffsredskap har Husqvarna sett fördelarna med internet of things och tagit steget in i delningsekonomin. Boden har placerats vid ett köpcentrum i Bromma och ger trädgårdsentusiasterna i västra Stockholm möjlighet att hyra de redskap de behöver.

Kunden laddar ner en app där verktygen kan bokas.

– Det är ett pilotprojekt för att prova oss fram på området, säger Petra Sundström, Husqvarnas innovationsdirektör när hon gästar IoT-poddens femte avsnitt som handlar just om förändrade affärsmodeller genom internet of things.

I stället för att sälja prylar kan företag sälja tjänster. Men det är en tuff resa att ställa om företaget och ta sig dit.

– Börja med att koppla upp dina prylar. Då kommer en efterfrågan från kunderna, säger Petra Sundström.

Lyssna på podden här:

Husqvarna samlar redan in data från prylar då det är företag som använder maskinerna och kan på så sätt veta hur den används och när det är dags för service eller att byta delar.

– När det gäller privatpersoner har vi en del lösningar, även om vi inte säljer det som service, och kommer säkert att se fler framöver. Vi skulle exempelvis kunna följa hur en robotgräsklippare används och skicka ut nya knivar när det är dags att byta.

En nyckel i utvecklingen mot fler uppkopplade prylar är telekomoperatörernas utveckling av nya nät, menar Petra Sundström.

– Prylar kräver inte lika mycket data som tal och bilder, men nu sker en spännande utveckling på det området, säger Petra Sundström.

Men blir det inte en sämre affär i framtiden för Husqvarna, om kunderna hyr i stället för att köpa maskiner, undrar programledaren Paulina Modlitba Söderlund.

– Nej, säger Petra Sundström och jämför med uthyrningen av skidor för alpinåkning, som ger en stor marknad för skidtillverkarna.

– Det kan göra att vi kan möta helt nya kundgrupper, säger Petra Sundström.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS