Sju exoplaneter ökar hoppet om liv

2017-02-23 07:48
En illustration av hur ytan på Trappist-1f skulle kunna se ut. Foto: NASA/JPL-Caltech

Sju nya exoplaneter: planeter utanför vårt eget solsystem, har upptäckts runt dvärgstjärnan Trappist-1 i hemmagalaxen Vintergatan. Fyndet är det mest lovande i sökandet efter liv utanför solsystemet, enligt forskarna.

Alla sju exoplaneter har ungefär samma storlek och massa som jorden och är sannolikt klippiga, enligt forskarnas artikel i vetenskapstidskriften Nature. Och tre av dem verkar, spekulerar forskarna, ha gynnsamma förutsättningar för vattenoceaner där liv skulle kunna uppstå. Temperaturerna talar för det.

Den relativa närheten, runt 40 ljusår från jorden, gör att forskarna har gott hopp om att med teleskop kunna undersöka de nyupptäckta planeternas atmosfärer i jakten på kemiska tecken på biologisk aktivitet.

– Vi har tagit ett viktigt steg mot att finna liv där ute. Tills nu tror jag inte vi har haft de rätta planeterna för att ta reda på det. Nu har vi rätt mål, säger Amaury Triaud vid Cambridge University och en av forskarna bakom genombrottet.

De sju planeterna ligger så nära sin stjärna att de troligen på grund av gravitationen alltid har samma sida mot Trappist-1, precis som vår måne är ”låst” mot jorden. Den innersta planeten har en omloppstid på bara 1,5 dagar, den yttersta tar 20 dagar på sig. I så måtto påminner detta planetsystem mer om Jupiters månar, skriver New York Times.

Planeterna är för små och för nära sin sol för att kunna fotograferas. De upptäcktes med teleskop på jorden och den amerikanska rymdstyrelsen Nasas rymdteleskop Spitzer.

– Det är första gången som många planeter av det här slaget har hittats runt samma stjärna, säger Michel Gillon, astronom vid universitetet i Liège och Natureartikelns huvudförfattare.

Med jordlik menas att en planet har en fast yta och ligger inom det som brukar kallas ”den beboeliga zonen”, det vill säga på lagom avstånd från en stjärna för att kunna hysa liv- inte för varm, och inte för kall. Den fjärde, femte och sjätte planeten till Trappist-1 ligger i denna zon.

– En fantastisk nyhet och upptäckt, säger Sveriges rymdminister, Helene Hellmark Knutsson (S), till TT.