Så vässar ryssarna sitt nya Sukhoi Su-57-flygplan

2017-09-06 10:06 John Edgren  
Ett Sukhoi Su-57-flygplan.

Prototyper av ryssarnas första stealth-flygplan är redan i luften, men nu får Sukhoi Su-57 en uppgradering. Vassare motorer ska göra det ännu mer kompatibelt med USA:s F22 Raptor.

Sukhoi Su-57 är den femte generationens stridsflygplan, som ersätter MiG-29 och Su-27. Det är dessutom Rysslands första stealth-flygplan. En prototyp flög redan 2010, men först nästa år kommer det nya planet att genomgå slutgiltiga tester. Till år 2020 ska 55 plan ha tagits i tjänst.

Målsättningen är att slå USA:s F-22 Raptor på fingrarna – och på papperet ser det lovande ut för ryssarna. Su-57 klarar av supercruise, det vill säga att flyga i överljudshastighet utan användning av efterbrännkammare. Och med en topphastighet på 2 575 km/h slås F-22:an som toppar 2 411 km/h.

Nu kommer Su-57 få ännu mer kraft. Förproduktionsplanen är utrustade med två NPO Saturn izdeliye 117 – en vidareutveckling på AL-31 som sitter i Su-27-familjen. I höst inleds testerna med den nya motor som ska sitta i de plan som levereras år 2020. Izdeliye 30 överträffar 117-motorn både i kraft och effektivitet. Samtidigt är den 30 procent lättare.

Läs mer: Video visar snabbskjutande kanon för ryskt smygplan

Ett annat trumfkort är att det ryska flygplanets K-77M-missiler har en räckvidd på 201 km – vilket är bättre än USA:s AIM-120D som når 160 km. Su-57 har också avancerade sensorer, bland annat AESA (active electronically scanned array radar), som läser av omgivningen mer effektivt – och upptäcker objekt i luften eller på marken på längre avstånd.

Detta enligt de källor som finns till handa. Man bör dock ta läckta prestanda med en nypa salt. Exempelvis sas det länge att Sovjets MiG-29 var överlägset USA:s dåvarande stridsflygplan, men detta visade sig inte stämma. Sukhoi Su-57 sägs ha supermaneuverability – men hur osynligt är planet för radar? Experter tror att ryssarna kan ha offrat en del stealth för en ökad rörlighet. Och för att bli osynlig krävs en väldigt hög byggkvalitet – för extremt små toleranser kan omintetgöra stealth.

Det sägs exempelvis att Lockheed Martin överraskades när deras F-117 var fullt synligt för radarn under ett test. Problemet visade sig vara en skruvskalle som inte var ordentligt dragen på flygplanets undersida. Kommer ryssarna ha finliret med skruvmejseln?

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS