Innovation

KTH utvecklar räddningsrobot med styrsystem från spelvärlden

Petter Ögren Foto: Peter Larsson
En prototyp till räddningsrobot har tagits fram i EU-projektet TRADR. Foto: Petter Ögren
Här testas hur roboten fungerar för att genomsöka ett förfallet sjukhus utanför Pisa, som den italienska brandkåren använder som övningsområde. Foto: Petter Ögren
KTH-doktoranderna Sergio Caccamo och Fredrik Båberg diskuterar hur den nya styrmetoden skall implementeras på räddningsroboten. Foto: Petter Ögren
Italienska brandmän har testat räddningsroboten med det gamla styrsystemet och ska snart även testa den med det nya KTH-utvecklade styrsystemet. Foto: Petter Ögren

Inspirerade av datorspel som Call of Duty och Halo har forskare vid KTH utvecklat ett nytt styrsystem för räddningsrobotar.

Publicerad

Små larvbandsrobotar kan användas för olika räddningsuppdrag, till exempel i händelse av brand eller jordbävning. I dagsläget är det dock endast vid bombsökning som robotar nyttjas.

Det klassiska sättet att styra sådana robotar kallas för ”tank control” och innebär att en spak styr larvbanden på roboten medan den andra spaken styr kameran. Styrsystemet är inspirerat av datorspelsvärlden och har till exempel funnits i Wolfenstein 3D och Quake.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här