Julias och Sannas supersmarta dammsugar-robot

2014-05-23 13:13  

Teknikintresset finns hos stora som små. Det visade sig under Teknikdagarna i Stockholm där barn och ungdomar fick pröva att bygga egna robotar, skapa framtidsstäder och ställa politikerna mot väggen.

Under Teknikdagarna förra veckan i Kungsträdgården, kom barn och ungdomar klassvis för att pröva på olika teknikaktiviteter. De fick bland annat göra sin egen robot, skapa en framtidsstad och fråga ut politiker om teknikfrågor.

– Det var runt 2 500 ungdomar och barn här, säger Lotta Ljungqvist på Sveriges Ingenjörer och projektledare för Teknikdagarna.

På teknikkollot i ett av de uppslagna tälten, låg gammalt teknikskrot utspritt på borden. Allt från gamla klockor och kretskort till hushållsapparater och tangentbord fanns att använda för att bygga sin egen uppfinning.

7-åriga Julia Magnér och 8-åriga Sanna Kellheim från Enebyskolan i Danderyd hade byggt en dammsugarrobot. Den tillverkades av en hushållsapparat, två plastslangar och skalet till en router – allt hopsatt med lim.

– Den kan dammsuga av sig själv. Det har varit roligt att bygga den, säger Julia Magnér.

Teknikdagarna görs för att engagera barn redan i ung ålder i teknikämnet. Patrik Ahlqvist, fritids- och tekniklärare på Enebyskolan tycker att det är viktigt att barnen får en viss mängd teknikundervisning. Han lär de minsta eleverna allt ifrån att hantera en hammare till hur hävstången fungerar.

– Det är bra att barnen får se vilka uppfinningar som finns och hur de arbetar, säger Patrik Ahlqvist.

Kompetensförsörjning är en av Sveriges Ingenjörers viktigaste frågor i framtiden – ungdomar och lärare måste inspireras. Lotta Ljungqvist tycker att hon märker att många unga gillar teknik. Men det handlar om att hålla intresset vid liv.

– Det är viktigt att visa att teknik är kul och att teknikundervisning är något skolorna inte prioriterar särskilt mycket, säger hon.

På Enebyskolan har eleverna i årskurs två tio timmar teknikundervisning per termin. Lotta Ljungqvist tror att lärare kan bli rädda för teknik, att det blir för abstrakt. Men på Teknikdagarna gjordes tekniken konkret.

– Man märker på barnen att de älskar det, säger Lotta Ljungqvist.

Obligatoriskt i grundskolan

  • Teknikunder­visningen blev obligatorisk i grundskolan år 1980.
  • Teknikämnet slogs ihop med NO-ämnena i den nya timplanen som kom 1994. I hela grundskolan skulle barnen sammanlagt få 800 timmar fysik, kemi och teknik. Skolorna kunde fördela timmarna hur de ville mellan ämnena och över årskurserna, precis som i dag.
  • Ny Teknik har upp­märksammat den bristande teknikunder­visningen i skolan. I nr 10:2014 sa Thomas Ginner, tidigare föreståndare för Cetis, Centrum för tekniken i skolan, att med den nya läroplanen 2011 har teknikundervisningen blivit bättre, men att många problem finns kvar.

Niklas Svahn

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt