Här är bränslet för grönare flyg

2008-04-08 23:00  

Med stöd från USAs försvarsdepartement utvecklar Angelica Hull ett miljövänligt flygbränsle. Hennes bioblandningar kan enkelt ersätta fossila bränslen även i bilar och lastbilar.

Labbet på KTH har just haft besök av en grupp amerikanska utvärderare.

- Vi fick högsta betyg, säger en nöjd Angelica Hull.

Därmed har hon kommit ett steg närmare sitt nästa stora mål: ett helt biobaserat jetbränsle.

Med stöd från den amerikanska ambassadören Michael Wood har hennes företag Swedish Biofuels fått ett åtråvärt kontrakt med Darpa, en FoU-organisation under det amerikanska försvarsdepartementet. 30 miljoner kronor satsas under fyra år på utveckling av ett biobaserat alternativ till oljebaserade flygbränslen.

- Jag blev jätteförvånad att vi kom med som ett litet svenskt företag, säger Angelica Hull.

Hon är född i Ryssland, men numera bosatt i Sverige och har en doktorsexamen i kemi från Karlstads universitet. Sedan åtta år driver hon Swedish Biofuels med målet att få ut nya miljövänliga bränslen på marknaden.

Till skillnad mot etanol fungerar de precis som oljebaserade bränslen. De har samma energiinnehåll och kräver ingen anpassning av vare sig motorer eller distributionskanaler.

Dessutom kan de tillverkas effektivt av alla typer av träråvara eller jordbruksprodukter som vete.

Tekniken har Angelica Hull utvecklat tillsammans med sin far Igor Golubkov, rysk expert på raketbränsle.

- Vi har två grupper av patent, dels på de olika bränsleblandningarna, dels en ny process för tillverkningen, säger Angelica Hull.

För att beskriva tillverkningsprocessen visar hon ett invecklat processschema, där socker går in i ena ändan och det hon kallar biokomponenter kommer ut i den andra. Det är olika kolväten, estrar och alkoholer. Delarna i processen bygger på känd teknik, men en sak är unik. Den släpper inte ut någon koldioxid.

- Vid etanoltillverkning omvandlas en del av råvaran till koldioxid som släpps ut i atmosfären. Det är slöseri. Vi använder koldioxiden i processen, förklarar hon.

Att tekniken fungerar visar flera tester av den första kommersiella produkten, en ny typ av biodiesel, Agrodiesel 15, som utvecklats tillsammans med Svenska Lantmännen.

Produktionen sker än så länge i Ryssland och Estland, men målet är att bygga en egen biobränslefabrik.

Swedish Biofuels

* Grundat: 2000.

* Ort: Stockholm.

* Anställda: 4.

* Patent: 4.

* Finansiering: 30 miljoner från Darpa. Driver samriskföretaget Lantmännen Agrofuel tillsammans med Svenska Lantmännen.

* Ägare: Angelica Hull.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt