Fotorealistisk grafik med blockkedjan

2017-08-31 14:38  

Ett amerikanskt företag vill låta vem som helst skapa fotorealistisk grafik. Med hjälp av blockkedjeteknik.

Redan för 14 år sedan skrev futuristen Ray Kurzweil att han föreställde sig fotorealistiska virtuella världar lagom till 2030-talet. Nu har renderingsexperterna Otoy tagit ett kliv mot det målet – med hjälp av blockkedjeplattformen Ethereum.

– Vi är otroligt glada över att kunna erbjuda den här tjänsten, säger Otoy-grundaren Jules Urbach i ett videoklipp.

Bildrendering kostar beräkningskraft. I takt med att grafikprocessorer blivit både billigare och mer kraftfulla har dataspelen blivit snyggare och filmernas specialeffekter allt mer övertygande. Utvecklingen har dessutom fått skjuts av att flera grafikprocessorer kan användas tillsammans i en molntjänst. Ändå är det inte tillräckligt om man vill ta virtuella världar till nästa nivå, menar Urbach.

– Att rendera på ett lokalt nätverk eller till och med i molnet gör att man förr eller senare stöter på en mur. Det är omöjligt att dra nytta av världens alla grafikprocessorer utan ett decentraliserat system, säger Urbach.

Läs mer:

Läs mer: Samsung tjuvstartade IFA med supertålig smartklocka

Det kan dessutom bli en dyr affär och därmed vara förbehållet större studior. Men en öppen blockkedja som Ethereum är ett decentraliserat system. På den ska Otoy erbjuda en tjänst de kallar Render Token. I princip vilken kreatör som helst ska kunna skapa renderingsjobb och sälja dem mot digitala polletter (tokens på engelska) som sedan kan växlas mot andra valutor.

En blockkedja är, förutom sina egenskaper som decentraliserat nätverk, att betrakta som en databas med fullständig historik. Det kan göra den extra lämpad att stärka upphovsrätten för artistiska uttryck i ett digitalt landskap. Alla förändringar som sker på en blockkedja är synliga för alla och alla förändringar är dessutom permanenta och kan i princip inte ändras i efterhand.

– Vår roll är inte bara att skapa ett icke-hierarkist nätverk med obegränsad renderingskraft. Utan vi vill också skapa en marknadsplats där sådant som byggts med renderingsnätverket kan delas och säljas av alla, säger Jules Urbach.

Även om det finns uppenbara användningsområden vad gäller virtuella världar och spelgrafik påminner Urbach om att större renderingsmuskler kan ha betydelse även för forskning, medicinteknik och tillverkningsindustri.

Otoy har sedan tidigare renderingsverktyget Octanerender, som bland annat används till tv-serien Westworld.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt