Forskare hittar spår av äldsta livet

2017-03-02 10:29
Berggrund i Nuvvuagittuq där fynden gjordes. Foto: Dominic Papineau

Nyupptäckta fossil av mikroorganismer har hittats i Quebec i Kanada. Fynden är flera miljoner år äldre än de hittills kända spåren av tidigt liv.

De nyupptäckta fossilen är åtminstone 3,7 miljarder år gamla, att jämföra med de tidigare äldsta fynden som uppskattas till en ålder på 3,5 miljarder år. Lämningarna skulle också kunna vara så gamla som 4,3 miljarder år, enligt artikeln i tidskriften Nature där forskargruppen presenterar sina fynd.

Fynden har gjorts i sten som bildats i sediment, i det som en gång varit havsbotten. Avtrycken, som visar mikroskopiska trådformade strukturer i mineralet hematit påminner om spår av nyare mikroorganismer.

Magnus Ivarsson är geobiolog på Naturhistoriska riksmuseet. I en intervju med Vetenskapsradion kallar han fynden ”spektakulära”, eftersom de relativt tydligt visar att liv - i form av bakterier - existerade vid den här tiden. Till programmet säger han:

– Nu får man nog räkna med att det kommer bli en liten följetong av det här också, säger Magnus Ivarsson som förväntar sig att se nya artiklar både för och emot slutsatserna som nu har gjorts.

– Men det är strukturer som påminner om bakterier som vi känner till idag. Och sedan tycker jag att de lyckas visa på att de här fossilen hör hemma just i den här bergarten. Så att det inte är någonting som kommit in senare så att säga.

Gilla Ny Teknik på Facebook