DNA-robot på promenad

2010-05-17 13:41
Den gröna dna-gångaren rör sig självständigt längs en förprogrammerad bana mot målet i rött. Underlaget som består av dna som veckats i ett speciellt mönster. Bild: Paul Michelotti

Forskare i USA har lyckats få en dna-robot att gå en programmerad promenad. Samtidigt visar en annan studie att dna-robotarna kan utföra enkla uppgifter.

På tre ben tar ”dna-gångaren” en promenad längs en förprogrammerad bana. Den navigerar fram på ett underlag av dna som veckats i ett speciellt mönster. På underlaget finns klyvbara dna-snuttar som matchar en bit av nanorobotens ben. Genom att benen ömsom klyver och binder till underlaget, ömsom släpper tar den sig tills den når slutpunkten av icke klyvbart dna.

Enligt en av forskarna, Hao Yan från Arizona State University, har liknande ”dna-gångare” tidigare aldrig lyckats att ta mer än ett par steg.

- Den här kan gå upp till 100 nanometer. Det är omkring 50 steg, säger han till nyhetsbyrån AFP.

”Dna-gångaren” presenteras i senaste numret av tidskriften Nature. Där finns också en artikel som beskriver hur forskare vid New York University använder en liknande dna-robot för att plocka upp laster i form av nanopartiklar av guld. Forskarna jämför processen med en monteringslina i bilindustrin. Fast nanoroboten har än så länge bara tre på- och avlastningsstationer.

Att dna-robotar både kan utföra uppgifter och röra sig självständigt banar väg för framtida fabriker i nanoskala. Avancerade nanorobotar skulle också kunna användas för att föra ut mediciner till speciella delar av kroppen, spår forskarna.

Marie Alpman