Karriär

Vett och etikett – det här gäller när kollegan lämnar jobbet

Annmarie Palm, som skrivit boken ”Business behavior: Uppför dig - eller tappa affären”. Foto: Jannis Politidis
Beatrice Silow, kommunikations- och kulturchef på Nexer. Foto: Max Alm

Det är en naturlig del av jobbet att skiljas från kollegor som slutar och att finalen blir bra har stor betydelse. Men hur ordnar man ett bra avslut? Ny Teknik har frågat en expert på vett och etikett i arbetslivet.

Publicerad

Många företag jobbar aktivt med onboarding för att ge nyanställda en bra introduktion till arbetsplatsen. Men lika viktig är offboardingprocessen som handlar om att göra ett gott sista intryck.

– Offboarding och hur man avslutar med sina medarbetare är extremt viktigt, men något det slarvas mycket med. Det är många som går ut efter avslutat jobb och är missnöjda. De blir då dåliga ambassadörer för företaget. Ryktet sprids lätt om man gjort en halvtafflig avtackning eller ingen alls, säger kommunikationsstrategen och föreläsaren Annmarie Palm, som skrivit boken ”Business behavior: Uppför dig - eller tappa affären” som handlar om vett och etikett i arbetslivet. 

Den viktiga avslutningen behöver därför styras upp av företagsledningen, menar Annmarie Palm.

– Att ta tag i den här frågan innebär stora vinster för ett företag. Det sänder signaler om hur man ser på sina medarbetare överlag. Det är både viktigt att man gör något och hur man gör det. 

Men även kollegorna har ett stort ansvar för att jobbfinalen blir så bra som möjligt. 

– Numera börjar och slutar vi på jobb i högre utsträckning än tidigare. Cirkeln sluts ofta när man träffar på varandra i andra sammanhang. Att ha ett gott uppförande, visa respekt och uppskattning när folk slutar är jätteviktigt. Det handlar om det professionella ryktet. 

För att inte avtackningen ska falla mellan olika stolar bör företaget ha tydliga riktlinjer. Det bör också finnas en policy kring presenter för att undvika svajigt organiserade insamlingar.

– Det är viktigt att man samordnar sig och att man gör likadant för alla, alltså samma summa och samma typ av present. Även om många tycker att det är bättre att ge något personligt kan det vara lättare att ha en policy för att man exempelvis ger ett presentkort.

Avtackning fredag 17.00?

Avtackningsstunden bör också ske på en tid då så många som möjligt kan vara med. 

– Jag hör många personer som är besvikna över att man lägger en avtackning en fredag klockan fem. Man måste tänka på att vara lite mer flexibel och se när folk är tillgängliga. Även här är det viktigt med rutiner och att planera in en tid när flest kan komma så att man känner sig ordentligt avtackad, säger Annmarie Palm. 

På företaget Nexer, före detta Sigma IT, finns en noggrann process kring offboarding som ses som en viktig del av företagskulturen. Här ingår att alla i teamet ska känna till att någon slutar, men också avslutningssamtal och anonyma exitenkäter för att företaget ska kunna utvecklas. 

– Det är alltid är tråkigt när medarbetare väljer att sluta hos oss, men samtidigt vill vi att avslutet blir bra och ger en positiv känsla att ha med sig. Många anställda kommer tillbaka till oss, och man vet heller inte om de kanske blir blivande kunder eller vi har andra samarbeten framöver. Ett fint avslut är också viktigt för att kollegorna ska få säga hej då på ett bra sätt, säger Beatrice Silow, kommunikations- och kulturchef på Nexer.

Cheferna har med stöd från hr-avdelningen ansvar för offboardingprocessen där avtackningen sker i samråd med medarbetaren som slutar. Företaget står för blommor, presenter och övriga kostnader för de numera digitala avslutningsstunderna.

– Det ingår i vår kultur. Man välkomnas av företaget när man börjar och avtackas av företaget när man slutar. Då får alla medarbetare en bra on- och offboarding och ingen riskerar att missas. Här har cheferna ett stort ansvar eftersom de känner sina medarbetare bäst, säger Beatrice Silow.

Annmarie Palms tips när en medarbetare slutar

Bör man ha en insamling från kollegor? 

Ledningen kan informera medarbetare om att inte ha separata insamlingar som märks på jobbet. Vill man ändå göra något extra kan det ske utanför arbetsplatsen. Görs separata insamlingar från kollegor på jobbet bör rutiner finnas så att det blir rättvist för alla.  

Hur mycket pengar är lämpligt att ge? 

Det handlar om symboliska summor, men hur mycket beror förstås på hur många som är med. Ska man swisha till en blombukett och är tio personer kanske man behöver lägga 30 kronor.  

Måste alla vara med på insamlingen? 

Nej, det måste vara frivilligt. Man kan på ett trevligt sätt säga att man avstår, men då gäller det att vara konsekvent. Man kan inte avstå för vissa som man kanske inte gillar. Det är respektlöst. Våga ta ett beslut och meddela sedan ”att så här gör jag med alla”.

Ska man vara med på avtackningen även om man inte bidragit till en present?

Ja, man ska visa respekt för avtackningen i sig. Det finns inget som hindrar att man även kan säga några väl valda ord. Men det har med hyfs att göra att man kommer när det är avtackning. 

Bör medarbetaren som slutar hålla ett tacktal?

Det viktigt att tacka och det brukar vi vara bra på i Sverige, men hur man gör det beror på situationen. Är man på plats och får presenter kan man ju tacka där.

Om man inte vill ha en avtackning med pompa och ståt?

Då tackar man nej, det är inget konstigt och ska respekteras. Kanske handlar det om att man inte vill stå i centrum, men från ledningens sida måste man ändå uppmärksamma att någon slutar. Min erfarenhet är att man tackar nej till själva uppmärksamheten, inte att man tackar nej till presenter eller en blomma som kan skickas hem istället.