Så stärker du din image på jobbet

2020-03-09 07:00  
Foto: Robert Daly

Att jobba hårt och prestera bra är viktigt, men inte allt. Ditt agerande på kontoret har stor betydelse för hur du uppfattas av chefer och kollegor.

Enligt Business Insider kan följande åtta vanor stärka bilden av dig som en professionell och uppskattad medarbetare:

Kom i tid

Alla kan råka ut för förseningar, men att vara i tid för det mesta är oerhört viktigt. Punktlighet visar att du bryr dig, är konsekvent och att du är pålitlig.

Gör din röst hörd

Om du uttrycker din åsikt på arbetsplatsen ser andra att du bryr dig tillräckligt för att ha egna idéer. Det visar också att du är säker på dig själv och din position inom företaget. Inflytelserika personer förstår att använda detta som ett sätt att framstå som professionella.

Be om hjälp

Det är oundvikligt att du någon gång i din karriär inte vet exakt vad du ska göra. Det är då bättre att be om hjälp än att försöka slutföra en uppgift med risk för svajigt resultat. Att be om hjälp visar att du inte låter ditt ego komma i vägen för ditt arbete.

Läs mer: Fem saker att radera från din Linkedin-sida

Förändringsbenägenhet

Förändring ingår som en del av arbetslivet oavsett om det handlar om nya arbetsuppgifter eller du får en ny chef. Anställda som kan anpassa sig till företagets förändringar är ofta uppskattade.

Professionell attityd

Ett professionellt beteende uppskattas alltid på arbetsplatsen. Det kan exempelvis innebära att bevara lugnet i tuffa situationer och hålla sig utanför skvaller på kontoret.

Vänlighet

Vi tillbringar en stor del av våra liv på arbetsplatsen, vilket innebär att folk vill tillbringa tiden med personer de gillar. Uppskattade medarbetare är inte småaktiga. De är vänliga, äkta och ser till att bevara ett bra arbetsklimat för alla.

Läs mer: 5 proffstips – så kan dina presentationer få ett lyft

Erbjud hjälp

Hjälpsamhet kan handla om att erbjuda sig att fixa kaffe till möten eller undsätta kollegor på olika sätt. Chefer noterar detta beteende och är medvetna om att denna hjälpsamhet också finns i arbetsrelaterade situationer.

Positiv närvaro

Att uppmuntra andra och vara positiv är ett viktigt personlighetsdrag på arbetsplatsen. Du kan vara personen folk vänder sig till när de känner sig nere eller behöver lite motivation. Det hjälper till att hålla kontorsmoralen uppe, vilket ökar produktiviteten och den totala glädjen bland kollegorna.

Charlotte Delaryd

Mer om: Karriärtips

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap