Så håller du dig produktiv efter klockan 15

2018-08-21 06:00  
Foto: Andriy Popov / Alamy

Det är lätt att produktiviteten svackar på eftermiddagen. Något av de här sex tipsen kanske hjälper dig få tillbaka koncentrationen.

Klockan närmar sig 15:00 och du är redan redo att gå hem. Det har gått flera timmar sedan lunchen och eftermiddagskaffet gav ingen större effekt. Med sociala medier bara ett klick bort är det lätt att produktiviteten dyker. Fast Company tipsar om hur du tar tillbaka arbetsdagens sista tröga timmar.

  • Låt skärmsläckaren ta över. Fortsätt inte att försöka jobba dig igenom svackan. Det gör dig bara mindre produktiv. Ta i stället en riktig paus från skrivbordet och gå en promenad utanför eller runt kontoret. När du återvänder till uppgifterna är du på bättre humör och bättre rustad att ta itu med dem.
     
  • Vänd tröttheten till kreativ problemlösning. Din eftermiddagströtthet kan faktiskt vara en fördel eftersom du är mer kreativ när du är trött. När vi är som mest fokuserade tenderar vi att tänka på de mest logiska lösningarna på problem, men när du är trött är chansen större att du börja tänka utanför lådan.
     
  • Träffa dina kollegor. Att lägga möten runt kl 15 kan hjälpa till att höja engagemanget. Ofta är det lite lugnare på arbetsplatsen och kanske upplever dina kollegor samma eftermiddagssvacka. Det gör det till en utmärkt tidpunkt för samarbete och kreativ problemlösning.
     
  • Läs och skicka e-post. Spara mer mekaniska arbetsuppgifter till seneftermiddagen, till exempel att hantera mejl. Förmodligen upptäcker du att folk läser dina mejl snabbare då eftersom de också försöker att hitta arbetsuppgifter som är snabba och enkla vid den tiden.
     
  • Dra nytta av att du distraheras av sociala medier. När du ändå vandrar runt till Facebook och Twitter, försök att koppla det till något som har med ditt jobb att göra. Eftermiddagen är bästa tiden för att publicera inlägg.
     
  • Planera din morgondag. Att lägga tio minuter på det i slutet av arbetsdagen hjälper dig att prioritera det viktigaste för nästa dag. Det är väl använd tid eftersom det minskar stressen, ger kontroll över din planering och gör att du snabbare att plockar upp arbetet nästa dag.

Karin Myrén

Mer om: Karriärtips

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap