Walmart ger sig in i autonoma racet

2019-06-24 13:03  
Istället för att satsa på hemleverans så vill Walmart istället ha autonoma lastbilar på fasta rutter. Foto: Ford

En bransch som inom kort kan vara värd biljoner kronor. Nu har Walmart bestämt sig för att satsa på autonoma lastbilar. 

Självkörande bilar och autonoma transporter är en framtid som många företag ögnar hungrigt. Ett av dem är världens största: Walmart. Den gigantiska kedjan har planer på att få igång robotiserad logistik och har därför ingått partnerskap med Ford.

Men affärsjätten väljer en lite annan väg än många andra.

I stället för att satsa på hemleveranser vill Walmart ha autonoma lastbilar på fasta rutter, alltså på sträckor mellan två olika varuhus eller bestämda logistikcentraler. Även om det låter som att man inte går hela vägen är de så kallade middle miles-sträckorna enligt analytiker värda runt en biljon dollar. 

I en värld där allt mer handel sker på nätet är det ett måste. Även om Walmart i dag är störst i världen äter logistik-kostnaderna upp förtjänsten av onlinehandeln.

Läs mer: Här är första kunden för Volvos hyttlösa lastbil Vera

Målet med Ford-samarbetet är att Walmart ska halvera kostnaderna för middle mile-sträckorna, Även om det kanske inte låter lika revolutionärt som robot-taxi är det enligt analytiker en bra satsning.

– Det här området är det som har minst antal hinder och säkrast avkastning på investerat kapital. Om du funderar på att starta ett företag där du faktiskt kan generera inkomster, så har det här färre barriärer än taximarknaden, säger Mike Ramsey, analytiker på Gartner till tidningen Detroit News.

Den autonoma tekniken behövs. Enligt tidningen finns det en enorm brist på lastbilsförare för just den här typen av sträckor, vilket i sin tur har drivit upp kostnaderna för logistiken rejält. Samtidigt är det enklare att automatisera än att köra hela vägen hem till kunder. Detta eftersom fixerade sträckor körs om och om igen, vilket gör att risken för fel minskar och driftsäkerheten blir högre. Något som i sin tur ger bättre avkastning.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

– När det kommer till förarlösa leveranser är fixerade sträckor en bra applikation för autonomi. Att köra till kunder är en komplex implementering av autonomi som kommer med tiden, men B2B gör det enklare eftersom du kan få upp volymen och vara mer förutseende, säger Sherif Marakby, chef för Fords enhet för autonoma fordon, till Detroit News.

I USA har TuSimple sedan ett år tillbaka gjort tester med autonoma lastbilar för bland annat amerikanska posten. Här i Sverige har Einride redan påbörjat sina tester med självkörande lastbilar. Då i samarbete med Lidl och DB Schenker.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt