Fordon

VW och Eon lanserar den flexibla laddstationen

Karsten Wildberger, Eon, och Thomas Schmall, Volkswagen vid lanseringern av den nya laddstationen. Foto: Joerg Mettlach / Volkswagen

Volkswagens flexibla laddstation med batterier är billig att installera. Trots en koppling mot elnätet på 16-63 ampere kan systemet snabbladda två elbilar samtidigt med upp till 150 kilowatt.

Publicerad

Många elbilister anser att utbyggnaden av den europeiska laddinfrastrukturen går långsammare än önskat. Exempelvis är bara 214 av Ionitys planerade 400 stationer i drift. Nätverket är ett gemensamt initiativ av Volkswagen, BMW, Daimler, Ford, Audi och Porsche. Uppenbarligen är kostnaderna för dra fram den nödvändiga starkströmmen tunga – för nyligen höjde gruppen laddpriset rejält.

Men nu lanserar Volkswagen Group Components tillsammans med Eon en lösning som skulle kunna utöka antalet laddplatser rejält, och dessutom placera dem på platser som inte nödvändigtvis ligger längs de stora trafiklederna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här