Kalldusch för elbilister som inte valde Tesla

2020-01-21 07:00  

Nu höjer Ionity sitt pris. Det innebär att de som använder laddnätverket kan få en högre milkostnad för elbilen än förare som kör på diesel.

Teslas konkurrenter ville matcha Teslas nätverk av snabbladdare, så kallade superchargers. Resultatet är laddnätverket Ionity, ett samarbete mellan BMW, Daimler, Ford samt Volkswagen Group med Audi och Porsche. Planen är att ha 400 stationer som täcker Europa – men för närvarande består nätverket av 203 stycken, med 15 stationer i Sverige där ytterligare två är under konstruktion.  

Att bygga laddinfrastruktur är dock dyrt och den 31 januari höjer Ionity sitt pris. Under en introduktionsperiod har användarna kunnat ladda sin bil för enhetspriset 80 kronor, oavsett hur mycket el som har förbrukats. Alla var medvetna om att det generösa upplägget skulle ersättas med en prissättning per laddad kilowattimme – men få var nog beredda på att kostnaden skulle landa på 8,70 kr per kWh.

Vi Bilägare har gjort en jämförande beräkning mellan kostnaden för att ladda sin elbil med det nya priset respektive vad det kostar att tanka en dieselbil.

Läs mer: Kritiken: Felaktiga rekommendationer kan hämma elbilsutvecklingen

Enligt tidningen skulle kostnaden för att ladda 60 kWh landa på 522 kr, och med en beräknad räckvidd på 40 mil blir priset 13 kronor per mil. Vi Bilägare ställer detta mot ett dieselfordon som drar sex liter per 100 kilometer. Med ett dieselpris på 16,50 kr skulle det kosta 396 kronor att fylla på bränsle motsvarande 40 mils körning. Det ger en milkostnad på knappt tio kronor för dieselbilen, mot elbilens 13 kronor per mil.

Att bygga laddinfrastruktur är dyrt, och den 31 januari höjer Ionity sitt pris. Foto: TT

Men det nya priset behöver inte vara aktuellt för alla i och med att flera biltillverkare erbjuder sina kunder abonnemang och avtal för Ionity med en mycket lägre prissättning. Det handlar exempelvis och BMW Chargenow och Volkswagen Wecharge. De som köper en Mercedes EQC kan välja till ett Ionity-paket, och även Audi kommer med ett liknande erbjudande.

Läs mer: Northvolts laddstation har ett eget energilager

Audis prismodell innebär till exempel att användaren betalar 3,50 kronor per kilowattimme plus en månadsavgift på 199 kronor med minsta bindningstid 12 månader.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt