Fordon Volvos ödesmotor Jan-Erik Larsson. Jörgen Brynne. Johan Lundmark. VEA, Volvo Engine Architecture, har ackumulerat över 100 000 timmars provning i riggar. Motorerna går igenom olika provcykler på mellan 400 och 2 000 timmar, och sedan vagnprov på mellan 5 000 och 15 000 mil. Motorn på bilden är från en förserie i Skövde. Foto: Lars Andersson Foto: Lars Andersson Foto: Lars Andersson Foto: Lars Andersson Foto: Lars Andersson Foto: Lars Andersson Volvos nya VEA är så nära man kommer en modern enhetsmotor. Samma 2-liters fyra ska sitta i alla modeller. Till och med i yttersta premium. När den presenteras i höst är det mycket som står på spel för Volvo. Eddie Pröckl Publicerad 11 sep 2013 kl 16.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon
ENERGI Förslag om ny modell: Staten pekar ut var havsvindkraft ska byggas Ny vindkraft till havs ska byggas genom att staten pekar ut var, föreslår en utredning som nu överlämnas till regeringen. Men vindkraftsbranschen är kritisk till modellen.
ENERGI Bolaget köpte allt i Cuberg-auktionen – kräver Northvolt på miljonbelopp Maskinerna skulle tillverka batterier till elflyg. Men när Northvolt fick ont om pengar gick de i stället på auktion. Nu är köparen av maskinerna, Lyten, en av fordringsägarna i Northvolts rekonstruktion.