Fordon

Volvos ödesmotor

Jan-Erik Larsson.
Jörgen Brynne.
Johan Lundmark.
VEA, Volvo Engine Architecture, har ackumulerat över 100 000 timmars provning i riggar. Motorerna går igenom olika provcykler på mellan 400 och 2 000 timmar, och sedan vagnprov på mellan 5 000 och 15 000 mil. Motorn på bilden är från en förserie i Skövde. Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson

Volvos nya VEA är så nära man kommer en modern enhetsmotor. Samma 2-liters fyra ska sitta i alla modeller. Till och med i yttersta premium. När den presenteras i höst är det mycket som står på spel för Volvo.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här