Volvo visar nya lastbilen

2012-09-06 09:09  

Minskad bränsleförbrukning var ledordet när Volvo på onsdagskvällen presenterade sin nya lastbilsgeneration FH.

Volvo har under flera veckor byggt upp förväntningarna på den nya lastbilen genom att lägga ut en spektakulär lindansarfilm på Youtube och överraska med individuell framhjulsupphängning på Elmiamässan nyligen.

På onsdagskvällen var det så dags för presentation av hela lastbilen. Det är 20 år sedan den tidigare FH-modellen lanserades, och den nya bilen blir viktig för Volvos framtid. Den rullar ut på marknaden för att möta de nya tuffare miljökraven Euro 6.

Den nya framhjulsupphängningen har Ny Teknik redan rapporterat om.

En bränslebesparande teknik i nya bilen är den nya drivlinan I-Torque, som består av nya motorn D13 på 460 hk och vridmomentet 2800 Nm tillsammans med den automatiska växellådan I-Shift 2. Det är en dubbelkopplad växellåda som gör att momentet finns kvar hela tiden när växlingen sker.

Kombinerat med programvaran I-See ska bränsleförbrukningen kunna sänkas med 10 procent, enligt Volvo. Programmet lagrar information om topografin. Nästa gång bilen körs på vägavsnittet sköter I-See gas, växling och inbromsningar för optimal bränsleförbrukning.

Underhållet i de nya lastbilarna kan övervakas på distans från verkstaden. När någon komponent börjar bli utsliten hör verkstaden av sig för service.

Förutom de bränslebesparande åtgärderna har Volvo förbättrat krockskyddet i förarhytten så att föraren ska klara sig utan allvarliga skador vid en krock mot ett fast föremål i hastigheten 50 km/h. Tack vare mer upprätta A-stolpar blir förarhytten en kubikmeter större än på den förra modellen.

Nya Volvo FH kommer att börja produceras våren 2013 för den europeiska marknaden.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt